Clicky


Roep om duidelijkheid over stookolie voor vrachtschepen

Roep om duidelijkheid over stookolie voor vrachtschepen
28-11-2013 19:36 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Maak duidelijk wat welke stoffen er wel en welke niet in stookolie van zeeschepen mogen zitten. Dat is het breed gehoorde geluid tijdens een uniek rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Op initiatief van de SP zaten wetenschappers, toezichthouders, rederijen, oliehandelaren en de tankopslagbranche aan tafel met Tweede Kamerleden. De insprekers bevestigden de mening van de SP die de regering hier al sinds 1994 om vraagt.

"Heel goed dat nu eens alle betrokkenen bijeen zaten", zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven. "Het maakte helder dat er nog veel te veel onduidelijk is. Zo is niet duidelijk waaruit stookolie mag bestaan en er is nog veel te weinig openheid in de hele keten van productie, opslag, handel en verbruik. Dat maakt het voor handhavers ondoenlijk om zwendel met die stookolie te voorkomen."

Van alle kanten kwam het verwijt aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM) dat zij geen prioriteit gaf en geeft aan opstellen van duidelijke regels en de aanpak van illegale praktijken in de stookoliebranche. De zwendel groeit, het naar schatting van wetenschappers 500 miljoen dollar aan illegale handel, circa 7% van de jaaromzet van de Nederlandse stookoliehandel.

"Het is aan de doortastendheid van de politie te danken dat deze stookoliezwendel nog aandacht krijgt van de handhavers", zegt Van Gerven. "Problematische samenwerking tussen de politie en de inspectie van leefomgeving en transport (ILT) maakt de opsporing en het aanpakken van malafide oliehandelaren een lastige klus. Dat moeten minister Schultz en Staatssecretaris Mansveld zich aantrekken."

Dinsdag 3 december is er een debat over de stookoliezwendel met de minister van Infrastructuur en Milieu en de minister van Veiligheid en Justitie. Van Gerven: "De ministers zullen over de brug moeten komen met heldere kwaliteitsnormen voor de stookolie en een goed plan voor samenwerking tussen de toezichthouders en handhavers. Afschuiven van verantwoordelijkheden kan na 20 jaar wegkijken echt niet meer."