Clicky

 
Transport Online - Chauffeurs over campagne FNV Bondgenoten tegen Polen-constructies (2)

Chauffeurs over campagne FNV Bondgenoten tegen Polen-constructies (2)

Chauffeurs over campagne FNV Bondgenoten tegen Polen-constructies (2)
20-08-2011 13:28 | Transport | auteur Marcel van der Voort
DAMWOUDE- FNV Bondgenoten laat regelmatig via acties weten problemen te hebben met het te werk stellen van buitenlandse chauffeurs op de Nederlandse vervoersmarkt voor bijvoorbeeld een Pools salaris.

Voormalige Oostblokkers krijgen volgens de vakbond onderbetaald en dat is te wijten aan de zogenoemde Polen-constructies. Buitenlandse chauffeurs voeren cabotage-ritten uit in ons land.

De redactie van Transport-Online heeft de vrachtwagenchauffeurs en transportondernemers gevraagd wat ze vinden van de campagne die FNV Bondgenoten voert om een einde te maken aan de vermeende praktijken.

Daarom komen vandaag (zaterdag) de vrachtwagenchauffeurs aan het woord. Gisteren was het de beurt aan de ondernemers.


Poolse schoolmeester in de vrachtwagen
"Ik ben het eens met de campagne die de FNV Bondgenoten in gang heeft gezet vanwege de uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs", reageert Wiebe van der Bij uit Kootstertille.

"Ik ben zelf internationaal chauffeur en word wekelijks met dit fenomeen geconfronteerd. Overigens is dit midden jaren negentig van de vorige eeuw al begonnen. Kritische chauffeurs waaronder ikzelf trekken al jaren aan de bel om dit soort misstanden onder de aandacht te brengen."

"Het belangrijkste voor mij is dat er wordt geconcurreerd op loon en arbeidsvoorwaarden. Concurrentie is goed, maar het gaat nu over de rug van de chauffeur. En daar komt nog bij dat het beoogde resultaat wat de transportondernemer ervan verwacht indirect naar de verlader gaat."

"Per saldo schiet de ondernemer er niks mee op. Tarieven komen nog verder onder druk te staan en de goede bazen worden uit de markt gedrukt."

"Verder blijkt dat heel veel Oost-Europese chauffeurs niet of nauwelijks zijn geschoold om het vak van chauffeur uit te oefenen. Ik heb zelf ervaren dat een Poolse schoolmeester op een vrachtauto reed en deze niet voor een laaddok kon manoeuvreren. Ik ben zelf werkzaam in de chemie. En ben wel eens gevraagd of ze mijn adr-certificaat mochten kopiëren tegen een vergoeding. Dit soort voorbeelden zijn meer regel dan uitzondering.'

"Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn van onze overheid, of van de werknemers- en werkgeversorganisaties. Bovendien is het is slecht voor het imago van de transportsector."

"Het sociale aspect is dat Oost-Europese chauffeurs wekenlang van huis zijn. Minimaal 14 dagen. Met dat weinige geld dat ze verdienen proberen zich staande te houden in het voor hen dure West-Europa. Want ze worden veelal ingezet op West-Europese of binnenlandse trajecten anders is het niet interessant voor de werkgever."

"Ze koken hun eigen potje in weer en wind en doen hun behoefte op parkeerplaatsen of op industrieterreinen. En sommige trekken rovend en stelend door Europa."

Goede actie
"Ik vind dit een goede actie van FNV Bondgenoten. Eindelijk eens een organisatie die iets doet aan het probleem", stelt Maikel Aarts.

En: "De transportsector heeft de Oost-Europese chauffeurs lang genoeg uitgebuit en de Nederlanders verdrongen."

Er moet iets gebeuren
Johan te Lindert: "Dat er iets moet gebeuren is een feit. De uitvinders van buitenlandse chauffeurs komen uit Winterswijk, Giessen en Spijkenisse en die zijn al lang binnen."

"Het probleem zijn de transporteurs. Die gunnen elkaar het verlies niet. Daar maken expediteurs en bevrachters gebruik van Ze betalen te weinig en dat maakt de transporteur die dik in de schulden zit creatief."

"Prijsafspraken mogen ze van de overheid niet maken. De belastingen en extra kosten zijn zeer hoog. Dit is een reden om in het loon te gaan snijden."

"En wie wil nog 5000 euro betalen om chauffeur te worden om voor 1500 per maand het risico te lopen op torenhoge boetes?"

Zieltjes winnen
Roelof Sipke Kemp: "Ik heb alle begrip voor een vakbond die tegen uitbuiting is van chauffeurs uit andere landen. Die vakbond vergeet echter te melden dat een Nederlandse chauffeur een gemiddelde huur heeft van 700,00 euro per maand en een ex-Oostblok chauffeur een huur heeft van een gemiddelde van 20,00 euro per maand. Gaat de vakbond hier dan ook iets aan doen? Zodat de maandlasten van de Nederlandse chauffeur ook naar dit niveau gaan?"

"Uitbuiting moeten ze bestrijden, maar om simpel te zeggen: Jullie moeten hetzelfde verdienen is veel te kort door de bocht. En geeft mij het gevoel dat ze zieltjes moeten winnen. Die buitenlandse chauffeur heeft vaak niet dezelfde opleiding als zijn Nederlandse collega en veel lagere maandlasten."

"De vakbond moet iets aan de werkelijke misstanden doen voordat ze beginnen te schreeuwen."

Werkeloos thuis
Marco: "Ik vind deze actie van FNV Bondgenoten meer dan goed. Nu zitten er Nederlandse chauffeurs werkeloos thuis en Polen doen hun werk. Ik vind het belachelijk dat ze gewoon regionaal werk doen."

"Ik weet hoe luxe één van de directeuren woont dankzij die werkwijze en in wat voor mooie auto hij rijdt. Onlangs vierde hij zijn verjaardag en had hij een feesttent in zijn tuin gezet. Compleet met live-band. Heel decadent."

"Ik heb oud-chauffeurs gesproken en die zijn weggegaan vanwege het schrappen van uren."

Oneerlijke concurrentie
Ad Smits, oproepchauffeur bij Swaans-Huibrechts in Tilburg: "Acties zijn goed voor het onder de aandacht brengen van oneerlijke concurrentie."

"Eigenlijk gooien transportondernemers ook hun eigen glazen in: De Nederlandse werknemers besteden hun loon in Nederland bij Nederlandse bedrijven. Die daardoor omzet hebben, kunnen produceren en daarom vervoer nodig hebben."

"Poolse werknemers besteden hun loon vooral in Polen zodat de Nederlandse bedrijven omzet mis lopen en minder kunnen produceren en minder te vervoeren hebben."

"Misschien moet er een Europese regeling komen die bepaalt dat chauffeurs betaald moeten worden naar de Cao van het land waar ze daadwerkelijk rijden."

Over dit onderwerp raak je nooit uitgepraat
Jack Voorjans: "Over dit onderwerp raak je nooit uitgepraat en een oplossing voor dit probleem zie ik ook nog niet zitten. Waar stop je namelijk, alleen bij de Poolse chauffeurs? En is de Nederlandse salariëring de maatstaf?
Ik denk dat je eerder bij de opdrachtgevers de zaken goed voor elkaar moet krijgen in Nederland omdat je tegen dumpprijzen moet rijden. En vergeet niet alle extra kosten die een ondernemer heeft opgelegd gekregen van de Europese zakkenvullers."

"Deze kosten kunnen de transporteurs niet allemaal doorberekenen waardoor ze dus op de lonen van de chauffeur gaan korten. Dat is toch de makkelijkste weg, nietwaar? De chauffeur houdt zijn mond wel, anders loopt zijn baan gevaar of krijgt hij een oude auto als hij er iets van zegt."

"Zou het niet zinvoller zijn om te streven naar een minimum vrachtprijs per kilometer of ton, waar men niet onder mag gaan? Ik denk dat de bedrijven daar beter mee af zijn en dan kunnen ze ook een normaal salaris betalen."

"Laat bedrijven die dan nog onder de prijs rijden grote boetes betalen. En dit in Europees verband."

"Het was toch immers de opzet van een Europa om in alle landen alles het zelfde te krijgen zowel op sociaal als financieel gebied? Wat ze nu in de Europese commissie aan het doen zijn is oneerlijke concurrentie toestaan en de ministers van sociale zaken waaronder ook onze minister sluiten hun ogen voor alle problemen die ze nota bene zelf gecreëerd hebben."

"Ik zal een voorbeeld noemen: Ik werd laatst aangehouden door de KLPD en moest mee naar de weegbrug. Het bleek dat ik 1500 kilo te veel had geladen en mijn baas kreeg een fikse boete, omdat dat volgens de ambtenaar oneerlijke concurrentie was. En hij pleegde een economisch delict."

"Ik zei tegen deze man dat de bedrijven die tegen een zeer lage kilometer prijs rijden en buitenlandse chauffeurs in dienst hebben dan ook fikse boetes moeten krijgen, omdat die ook economische delicten plegen. Zoals verwacht heb ik geen antwoord van die ambtenaar gekregen."

"Ik weet niet waar het allemaal heen moet met deze toestanden en ik hoef gelukkig niet zo lang meer. Maar zou het niet zinvol zijn om de Raad van toezicht die er vroeger was weer terug te laten komen?"

"Als een transportbedrijf niet voldoet aan de wettelijke en Cao afspraken, dan de vergunning blijvend intrekken. Of in ieder geval voor bepaalde tijd. Net zoals ze in Engeland doen"

Pools kenteken
Koos Duiker: "FNV Bondgenoten pak alstublieft ook de bedrijven aan die met vrachtwagens rijden op Pools kenteken met Poolse werknemers. Die bijvoorbeeld Hillegom-Aalsmeer rijden, visa versa."

Enorme leegloop
Oud-internationaal chauffeur G. Klanderman: "Niet alleen actie voeren bij Butter met Polen maar ook al die andere bedrijven met Slowaken, Tsjechen en ik zie zelfs auto's met Cyprus kenteken binnenlands vervoer uitvoeren.
Dus ook bij al die auto's met buitenlands kenteken de Nederlandse wegenbelasting en APK eisen opleggen. En wat te denken van stringente controle op rijbewijzen, chauffeursdiploma (daar hebben de meeste buitenlanders nog nooit van gehoord) en Adr-certificaat."

"Ik denk dat als dit overal goed wordt gecontroleerd er opeens een enorme leegloop komt."

Betalen zoals het hoort
Alex Eberhard uit Emmen: "FNV Bondgenoten, ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen dat Butter zijn Poolse chauffeurs gaat betalen zoals het hoort."

"Nog beter zou zijn als Butter gaat stoppen met het inzetten van buitenlandse chauffeurs en kiest voor Nederlandse chauffeurs."

"Ik ben eerder zelf de dupe geworden van de inzet van met name Slowaakse chauffeurs."

"Het probleem is echter dat zolang deze mannen niet klagen er niks verandert en ze dus gewoon blijven rijden ten koste van de Nederlandse chauffeur."

"Sinds april werk ik bij de firma Sipma in Rolde tot grote tevredenheid en gelukkig zonder buitenlandse collega's."

Achterhoede gevecht
Gert Veldhuisen: "De FNV voert een achterhoede gevecht wat uiteindelijk niet te winnen valt. Daarnaast is de vakbond niet eerlijk en oprecht bezig En komt eenzijdig en kortzichtig op voor de leden alleen, om leden gewin of tenminste om ledenverlies te voorkomen."

"Dit alles was te voorzien bij de toetreding van de 'goedkopere' Oost-Europese landen bij de EU. Dat was het juiste moment geweest om hiertegen protest aan te tekenen."

"Nu dit alles een voldongen feit is zal iedereen ook de gevolgen daarvan moeten dragen. Deze zijn niet alleen positief. Het is maar net hoe je ze interpreteert."

"Het kan niet zo zijn dat van een ondernemer mag worden verwacht dat hij zich zonder enige tegenactie toeziet hoe zijn onderneming ten gronde zal gaan."

"Van een ondernemer wordt verwacht dat deze gebruik maakt van de meest efficiënte mogelijkheden. Dat is zijn basis om te overleven en daar is onze welvaart ook op gebaseerd."

"Indien FNV Bondgenoten echt eerlijk en oprecht bezig is, dan legt zij ook haar leden de verplichting op om alleen maar diensten en goederen aan te schaffen welke alleen door en volgens Nederlandse arbeidsvoorwaarden tot stand zijn gekomen of worden geproduceerd."

"Men zal dan snel moeten constateren dat er een zeer grote stap terug zal moeten worden gedaan ten aanzien van de huidig verkregen welvaart."

"Het is natuurlijk leuk voor FNV Bondgenoten dat zij een succesje hebben geboekt bij de zaak ‘Mooy Oost Europa Services’, maar men zal snel constateren dat dit niet meer is dan een Phyrus overwinning. En feitelijk niets uit zal halen ten aanzien van het inzetten van vrachtautochauffeurs conform de Nederlandse cao…"

Uitbuiten
J. Nicola: "Ik ben blij dat er nu eindelijk eens iets wordt gedaan aan het uitbuiten van buitenlandse chauffeurs. Deze mensen worden betaald naar de normen van herkomst en moeten leven als een hond onderweg. Alhoewel, een hond krijgt van z'n baas nog te eten."

"Het fenomeen, buitenlandse chauffeurs is niet ontstaan door een gebrek aan Nederlandse chauffeurs, maar omdat de heren vervoerders geen Nederlandse Cao meer willen betalen."

"En de loonkosten als sluitpost gebruiken op de begroting om te bezuinigen. Dit is mijn inziens pure concurrentievervalsing en daarom heel goed dat het wordt aangepakt."

"Zo wordt de transportsector minder verrot dan die al is. En kunnen eerlijk werkende transportbedrijven nog net het hoofd boven water houden zonder de chauffeurs uit te knijpen."

"Hopelijk gaan de ondernemers die met deze transportbedrijven werken inzien dat ze de transportsector op de lange duur naar z'n grootje helpen en hun naam te grabbel gooien."

Terecht
Anneke van Genderen: "Ik ben zelf ook chauffeur en vind dat als een bedrijf in dit geval Poolse chauffeurs in dienst heeft deze net als de Nederlandse chauffeurs volgens de Nederlandse Cao moet betalen."

"Ik rij bij een bedrijf in Rotterdam en bij ons werken ook een paar Poolse chauffeurs. Maar die krijgen net zoals alle Nederlandse chauffeurs bij ons in dienst loonschaal D5 betaald, ik vind dit niet meer als terecht."

©Transport Online / Marcel van der Voort

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,089
Diesel1,754

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions