Clicky


FNV blijft ook in 2014 strijden tegen illegale constructies

FNV blijft ook in 2014 strijden tegen illegale constructies
26-11-2013 17:04 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

UTRECHT - De sectorraad Transport & Logistiek van FNV Bondgenoten heeft zaterdag 23 november 2013 zijn prioriteiten voor 2014 vastgesteld. Die prioriteiten zijn: Doorgaan op de weg van Gelijk Werk, Gelijk Loon, vernieuwing van de cao Beroepsgoederenvervoer, verdere invulling van het project ‘Wij werken in de Logistiek’ en voorlichting aan aspirant-chauffeurs op de ROC’s (schoolvoorlichting)

Nadat de sectorraad de conceptplannen op 26 oktober 2013 had ontvangen en deze plannen in de regionale kaderbijeenkomsten zijn besproken, heeft de sectorraad de prioriteiten afgelopen zaterdag vastgesteld. Sectorraadslid Henk Reintjens is vooral tevreden dat prioriteit nummer 1 is de verdergaande aanpak van traject Gelijk Werk, Gelijk Loon.

Reintjens: "De afgelopen jaren is een goed fundament gelegd in de strijd tegen illegale en onwenselijke constructies. Nu is het zaak om ook in 2014 op dat fundament verder te bouwen. Edwin Atema en Egon Groen hebben daar afgelopen zaterdag een kristalheldere presentatie over gegeven. We willen de achterdeur die sommige werkgevers denken te kunnen gebruiken in het slot houden en de constructies nu ook via de voordeur gaan aanpakken. Daarmee bedoelen we dat we ons in 2014 ook zullen gaan richten op opdrachtgevers. Te vaak zien wij dat opdrachtgevers weten of moeten weten dat er door vervoerders met illegale en onwenselijke constructies wordt gewerkt. Daar gaan wij ze nadrukkelijk op ‘aanspreken’. Nederlandse chauffeurs en werkgevers die het spel wel eerlijk spelen, zijn nu puur aan het overleven."

Volgens Edwin Atema liggen de eerste bouwstenen voor de verdere aanpak van illegale constructies al klaar. "Ik zou zeggen, laat je verassen de komende tijd, maar ik iedereen verzekeren dat we niet stil gezeten hebben."

Bestuurder Egon Groen: "Het werkplan 2014 betekent dat er ook in 2014 fors werk aan de winkel is, zowel in het beroepsgoederenvervoer als in de logistiek. Niet alleen moeten we de aanpak van illegale en onwenselijke constructies verder uitbouwen, we willen ook aan de slag met de vernieuwing van de cao. En dan niet in achterafzaaltjes, maar met zoveel mogelijk werknemers. Het gaat immers om hun cao."

"Ook de invulling van het vakbondswerk in de logistiek moet doorgaan. We hebben daar een veelbelovend project voor en bij DSV hebben we laten zien dat ook logistieke medewerkers belang hebben bij een sterke vakbond."