Clicky


De Maersk McKinney Møller: 'World's Biggest Ship'

De Maersk McKinney Møller: 'World's Biggest Ship'
18-11-2013 10:01 | Algemeen | auteur De Redactie

ROTTERDAM - Op zaterdag 9 november 2013 kreeg Transport Online de unieke mogelijkheid om een rondleiding te krijgen aan boord van de eerste van nu vier grootste containerschepen ter wereld: de Maersk McKinney Møller. Deze gigant lag voor de tweede keer in haar korte economische bestaan afgemeerd bij APM Terminals op Maasvlakte 1.

Naast een rondleiding op het indrukwekkende schip kreeg de redactie ook de gelegenheid om de kapitein van de Maersk McKinney Møller, Niels Vestergaard Pedersen, en Director Trade & Marketing Maersk Line Netherlands, Miranda van der Meijden, een aantal vragen te stellen. 

Uiteraard vroegen wij aan kapitein Pedersen of dit niet een droom is voor hem die uitgekomen is, kapitein zijn van het allergrootste schip ter wereld?  "Het was niet echt een jongensdroom, deze baan als kapitein van het grootste containerschip. Ik heb er niet naar gevraagd. Ik werd er voor gevraagd. Vanwege de uitdaging heb ik ja gezegd", vertelt Pedersen.

'CEO van een drijvend kantoor'

Is er verschil tussen het varen van zo’n groot schip en een normaal schip? Pedersen: "De uitdaging is vooral de grootte van het schip. Het is nog steeds basic sailing, maar wel op een grotere schaal. De snelheid ligt lager, de bochten zijn groter, net als de waterverplaatsing. En de besturing is compleet nieuw, dat wil zeggen vooral nieuwere apparatuur. Hoewel wij, officieren, veel tijd in de simulator hebben doorgebracht, is het echte varen toch weer anders."

Kapitein zijn van dit schip is drie maanden lang 24 uur per dag beschikbaar zijn. "Mijn 22-koppige bemanning en ik werken weliswaar in ploegendiensten, met werktijden die per afdeling en soms zelfs per persoon zeer verschillend zijn, maar zij kunnen mij altijd bellen als ik ‘buiten dienst’ ben. Ik ben tenslotte kapitein van dit schip; eindverantwoordelijke. Je zou mij de CEO van een drijvend kantoor kunnen noemen."

En na drie maanden is hij weliswaar thuis, maar: "Door de nieuwheid van het Triple E concept word ik in mijn thuisland Denemarken vaak gevraagd voor interviews in kranten en tijdschriften, en af en toe op televisie. Dat zal op den duur wel slijten, en dan zijn die drie maanden thuis weer voor familie en vrienden."

Your Promise. Delivered

Aan boord was ook, speciaal voor dit evenement aanwezig, Miranda van der Meijden. Zij is op het Nederlandse kantoor van Maersk Line, gevestigd in Rotterdam, werkzaam als directeur van de afdeling Trade & Marketing. "Met ons team van twaalf personen, gelijk verdeeld in vrouwen en mannen, zijn wij verantwoordelijk voor alle campagnes die betrekking hebben op ons product en de daarbij behorende service. Deze campagnes zijn vooral gericht op en naar onze klanten."

"Wij hebben recent een nieuwe slogan gelanceerd: 'Your Promise. Delivered'. Hiermee onderstrepen wij de betrouwbaarheid van de diensten van Maersk voor onze klanten. Voor het grote publiek zijn wij misschien wat minder zichtbaar; wij zetten geen billboards langs de weg, maar met miljoenen containers en meer dan 500 containerschepen die de hele wereld over gaan, hebben we dat ook niet echt nodig", zegt Miranda.

Een bijzonder soort vervoer dat nauwelijks bij de grote massa bekend is wil Miranda van der Meijden niet onvermeld laten. "Met onze schepen leveren wij onder meer het zeewater voor het zeeaquarium Oceanium van Diergaarde Blijdorp."

'World’s Biggest Ship'

Tijdens de rondleiding over het schip ging het lossen en laden van de Mærsk McKinney Møller gewoon door. Hierdoor kregen wij een goed beeld van de hoogte en diepte van de gestapelde containers. Ook het hoge tempo en de trefzekerheid van de vlak achter de scheepsbrug werkende kraan(machinist) van APM Terminals wekte veel bewondering.

De Mærsk McKinney Møller zal  ingezet worden op de China- Europa route. De 18.000 containers, achter elkaar gezet een rij van de Maasvlakte tot Nijmegen, geladen met alle soorten goederen die overal ter wereld nodig zijn, maken de reis, via het Suezkanaal, binnen 23 dagen.

De mogelijkheid voor deze rondleiding kwam van Discovery Networks Benelux. Als enige kreeg Discovery Channel toestemming om de ontwikkeling en bouw van deze oceaanreus, die meer dan 18.000 20-voets containers kan vervoeren, bij de Koreaanse scheepswerf Daewoo, in Busan, Zuid-Korea, van begin tot eind te filmen.

Uit de vele uren materiaal zijn zes afleveringen van ieder een uur gesneden die per stuk inzoomen op een puur technisch of juist menselijk aspect van en tijdens de slechts 32 weken durende bouw. Vanaf 19 november, 22:00 uur, kunt ook u op Discovery Channel de bouw van dit indrukwekkende schip volgen in het programma 'World’s Biggest Ship'.

Uiteraard zijn er ook veel foto’s aan boord gemaakt. De complete fotoreportage vindt u hier!

'World’s Biggest Ship', dinsdag 19 november 22:00 uur op Discovery Channel.