Clicky


Nog een ton hulp van Nederlandse reders en maritieme bedrijven voor Filippijnen

Nog een ton hulp van Nederlandse reders en maritieme bedrijven voor Filippijnen
18-11-2013 09:39 | Algemeen | auteur De Redactie

Nederlandse reders en andere maritieme bedrijven geven Euro 100.000,- extra aan de Samenwerkende Hulporganisaties als bijdrage in de kosten voor het zenden van een vrachtvliegtuig met 30 ton noodhulpgoederen door het Rode Kruis. Tijdens de nationale tv-inzamelingsactie maandagavond 18 november zal KVNR-voorzitter Tineke Netelenbos in Hilversum deze gift overhandigen.

Het vliegtuig naar de Filippijnen vertrekt op zeer korte termijn. De noodhulp is bedoeld voor de inwoners van het stadje Palompon, dat net als de rest van het eiland Leyte op de Filippijnen zwaar is getroffen door de supertyfoon Yolanda. Palompon heeft echter nog nauwelijks humanitaire hulp ontvangen.

De Nederlandse reders, verenigd in de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), hadden al eerder een kwart miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verlichten van de persoonlijke noden van de leraren en studenten van de zeevaartschool in Palompon, voor het herstellen van de grote schade aan de school en voor de gemeenschap van Palompon en directe omgeving.

De KVNR en de aangesloten reders hebben sinds 2001 een nauwe relatie met de zeevaartschool in Palompon (officiële naam: Palompon Institute of Technology (PIT)). Daar worden officieren voor de Nederlandse vloot opgeleid met financiële ondersteuning door de Nederlandse rederijen. De Nederlandse overheid heeft een aantal malen financieel fors bijgedragen aan de noodzakelijke investeringen in gebouwen en uitrusting. Sinds 2001 zijn er zo'n 1300 studenten afgestudeerd waarvan er circa 1000 nog steeds op de Nederlandse vloot werken. Naast de officieren woont er een belangrijk deel van de Filippijnse matrozen die aan boord van de Nederlandse schepen werken op het eiland Leyte, vaak in Palompon of omgeving.

Hulp aan de Filippijnse zeevarenden en hun families

De bemanningsafdelingen van de rederijen staan in nauw contact met de Filippijnse zeevarenden op de schepen. Om hen te informeren over hoe het met hun families op het eiland Leyte is, zijn medewerkers naar Leyte op pad gestuurd met satelliettelefoons om deze families op te sporen. Via de satelliettelefoons kunnen de zeevarenden dan met hun families bellen en horen hoe het met hen is. Het normale telefoonverkeer is op Leyte volledig uitgevallen.

Als er sprake is van een ernstige thuissituatie (familieleden overleden, huis ernstig beschadigd) dan worden de zeevarenden afgelost. Naast de eerdergenoemde (nood)hulp, organiseren de rederijen individuele hulp aan de zeevarenden en hun families. Dit wordt meestal via de kantoren in Manilla georganiseerd.