Clicky


Team de Rooy klaar voor revanche in Dakar 2014

Team de Rooy klaar voor revanche in Dakar 2014
07-11-2013 16:04 | Algemeen | auteur De Redactie

SON - Het zijn hoogtij dagen in het Brabantse Son waar het Team De Rooy de laatste hand legt aan de vloot die eind november de boot op gaat voor een nieuw avontuur in DAKAR 2014. Aanstaande zondag kan men het team al in de nieuwe hoedanigheid volgen op het Eurocircuit waar de RTL-GP DAKAR Pre-Proloog wordt verreden.

De route van DAKAR 2014 voert ons deze editie door Argentinië en Chili. Mogelijk is er voor de motoren nog een uitstapje naar Bolivia, een verbluffend mooi landschap maar klimatologisch en geografisch niet eenvoudig om met de DAKAR karavaan te doorkruisen. In het scenario heeft men voorlopig dan ook met een escape op Argentijnse bodem rekening gehouden.

Het startpodium is op 4 januari in Rosario, Argentinië, opgebouwd. Daarna voert de karavaan langs vertrouwde Argentijnse steden zoals San Rafael, San Juan en San Miguel. De rustdag is op 11 januari in de Noordwest Argentijnse provinciehoofdstad Salta. De Chileense route voert langs voor de DAKAR bekende steden als Iquique, Antofagasta, La Serena met uiteindelijk de finishplaats op 18 januari in Valparaiso.

In Argentinië legt men in totaal 6.263 kilometer af, waarvan zo’n 500 kilometer special aan zandpistes, nog eens 2042 kilometer special op onverharde wegen en 373 kilometer special op rotsachtig terrein. Chili is goed voor nog eens 3.122 rally kilometers waarvan 510 kilometer special in het zand. Eenieder die de rally de laatste jaren op de voet heeft gevolgd weet dat dit zware kilometers zijn en het dus een pittige rally gaat worden.

De teamsamenstelling bestaat uit vertrouwde namen, Gerard de Rooy met zijn IVECO Powerstar neemt wederom Tom Colsoul en Darek Rodewald mee in zijn cabine. Hans Stacey met zijn IVECO Trakker heeft wederom als navigator Detlef Ruf en zijn vaste techneut Bernard de Kinderen. Hans en Gerard trekken hand in hand ten strijde voor de titel maar gaan tot aan de rustdag beiden voor eigen winst; daarna volgen aan de hand van de actuele rangorde nadere teamorders van teamcaptain Jan de Rooy die opnieuw dit avontuur op de voet zal volgen.

Toch hebben er ook wat wisselingen plaatsgevonden. Zo zien we Miki Biasion niet meer terug in de rallytruck en heeft Rene Kuipers gekozen voor een ander rallyteam. Door deze laatste move werd het voor de Spaanse Pep Vila wederom mogelijk om achter het stuur van de IVECO Trakker te kruipen. Met Pep en de goedlachse Fransoos Jo Adua heeft het Team de Rooy een sterke back-up van de snelle servicetrucks.

Nieuw in de servicevloot is een heuse cateringtruck. Al enige jaren was dit een telkens terugkerend punt van discussie omdat niet alle teamleden blij werden van de vaak met de Franse slag geserveerde maaltijden in het rallybivak. Nu heeft men een eigen cateraar aan boord die met chef-kok Paul van der Vleuten en chauffeur maar zeker niet te onderschatten gelegenheidskokkie Ad van Reijen een welkome aanvulling voor het gehele team zijn.

Eveneens nieuw in het team is Leon Peters. Deze 30-jarige fysiotherapeut begeleidt in het dagelijks leven de leden van Jong PSV maar zal tijdens de rally al zijn aandacht gaan richten op de iets oudere teamleden.

De fysieke gesteldheid van het team is dit jaar wederom op een hoger peil gebracht. Een drietal dagen per week heeft men onder bezielende leiding van Patrick Martens, manueel fysiotherapeut en al enige jaren een vertrouwd gezicht bij de Nederlandse nationale zwemploeg, alle spieren weten te trainen.  Spieren waarvan men soms zelfs niet wist dat men ze had. Door deze intensieve en gecontroleerde trainingsopbouw heeft het team er alle vertrouwen in dat ze klaar zijn voor de zware klus in Zuid-Amerika.

Na de KAMAZ hegemonie van vorig jaar heeft men bij het Team De Rooy niet stil gezeten.  Gerard geeft aan dat er uitwendig geen noemenswaardige veranderingen aan de trucks te zien is. Het hart van zijn trouwe IVECO Powerstar (evenals van de IVECO Trakker van Hans), is echter een gloednieuwe op Euro 6 technologie gebaseerde Cursor 13 motor die door FPT, Fiat Powertrain Technologie, uitvoerig is getest en uiterst nauwkeurig is getuned tot wat er nu onder de motorkap ligt. Het betekent dat men dit jaar met een common-rail motor, een vinding uit de Fiat stal van begin jaren ’90, gaat rijden in plaats van de oude motor met unit injectors. Het eindresultaat is een motor met een behoorlijk portie aan extra vermogen dat van 800 naar 900 pk is opgewaardeerd. Tevens had de oude motor het nadeel dat vooral onderin, bij lagere toeren het koppel wat achter bleef. Met de nieuwe motor heeft men hier behoorlijke stappen gemaakt waardoor er nu een koppel van 3.800 Nm bij 1.100 toeren wordt geleverd.

Ook heeft men de vernieuwde Michelin 14.00R20 XZL+ band in gebruik genomen. Deze produceert minder warmte en is daarmee beter bestand tegen de hoge snelheden waar men in de rally mee te maken krijgt.  Vorig jaar vond Gerard, mede door vijf lekke banden uiteindelijk zijn spreekwoordelijke  Waterloo en eindigde de rally op een vierde plaats.

Het laatste nieuws met betrekking tot de techniek betreft de door Continental geleverde nieuwe FIA goedgekeurde veiligheidstank uit rubber met een versterkte body van Kevlar vezels.  Het geeft minder kans op lekken en daardoor hoopt men op minder risico van vervuilde diesel, iets waar de nieuwe motor niet blij van wordt.

De hoofdsponsors van het Team De Rooy zijn wederom van de partij, zowel PETRONAS als IVECO hebben het vertrouwen uitgesproken in het team en staan ook dit jaar wederom prominent met hun logo’s op de voertuigen. Ook de eigen transportactiviteiten van DE ROOY worden dit jaar beter in de schijnwerpers gezet en zullen een dominantere plaats op de auto innemen. Bij de subsponsors hebben een aantal kleine verschuivingen plaatsgevonden waarbij dit jaar het Italiaanse modehuis GEOX een nieuwe naam is op de groene IVECO cabines.

Tot slot; het vertrouwen in een goede afloop van het zesde  Zuid-Amerikaanse DAKAR evenement is er bij het gehele team. Toch moeten er nog bijna 9.400 kilometer worden afgelegd voordat de kaarten zijn geschud en met een sterk deelnemersveld is dat geen sinecure.