Clicky


EVO en TLN: nieuw bestemmingsplan Amsterdam gebaseerd op verkeerde cijfers

EVO en TLN: nieuw bestemmingsplan Amsterdam gebaseerd op verkeerde cijfers
07-11-2013 11:40 | Transport | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Het uitbreiden van de Roder Loper door het centrum van Amsterdam zet het ondernemingsklimaat van de hoofdstad onder druk. Ook is een positief effect van de uitbreiding op de luchtkwaliteit niet bewezen. Dit stellen verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De Rode Loper moet de nieuwe ‘entree’ van Amsterdam worden. De Loper gaat van het centraal station het centrum van de stad in. Een nieuw bestemmingsplan breidt de Loper uit naar de Prins Hendrikkade tussen Droogbak en Oudezijds Kolk.

Ondernemers

Volgens EVO en TLN drijft het nieuwe bestemmingsplan het bedrijfsleven onnodig op kosten omdat het goederenvervoer vertraging oploopt. Omrijden via de door de gemeente voorgestelde route, via de zogenoemde Stadshartlus, kost bedrijven namelijk twintig minuten per rit. Omdat ieder jaar duizenden vrachtwagens het centrum van Amsterdam aandoen, lopen de kosten voor het bedrijfsleven op tot maar liefst vier miljoen euro per jaar. Eerder dit jaar berekende EVO al dat het bevoorraden voor winkels in de Nederlandse binnensteden, door allerlei verschillende regels, het bedrijfsleven jaarlijks 500 miljoen euro kost.

Luchtkwaliteit

Volgens de gemeente Amsterdam heeft het nieuwe bestemmingsplan geen negatief effect op de luchtkwaliteit. EVO en TLN stellen echter dat dit niet klopt, omdat de gemeente een rekenmodel gebruikt met cijfers van de luchtkwaliteit in de avondspits. Dit model is volgens EVO en TLN niet representatief voor het vrachtverkeer in Amsterdam. Het vrachtverkeer is namelijk door regelgeving gebonden om in de ochtend te leveren en rijden daardoor niet of nauwelijks in de avondspits.