Clicky


Nieuwe trend in huisvuilchassis

Nieuwe trend in huisvuilchassis
30-10-2013 15:57 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Stuursystemen fabrikant VSE en laad- en losmiddelen specialist Hiab zijn leveranciers van belangrijke componenten voor een nieuw huisvuilvoertuig voor de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor het eerst verkiest een gemeente om huisvuil met een trailercombinatie in te zamelen.

"Alphen aan den Rijn zocht naar een andere manier van afval inzamelen'", legt salesdirector Bert Rodermond van Hiab uit. "Meer wendbaarheid en grotere laadcapaciteit waren voorname criteria. Echter de gemeente wilde ook variëteit in welke laadeenheid op het chassis staat. Zodoende kon Hiab daar een afzetsysteem leveren en een kraan waarmee containers die zich op de inzamelpunten in de grond bevinden in woonwijken, leveren. Met die kraan kunnen ondergrondse containers geleegd worden. Met de afzeteenheid kan van afvalcontainer gewisseld worden", legt Rodermond uit.

Ten aanzien van de wendbaarheid, raadde Rodermond de gemeente de diensten van VSE aan. Echter het begint ermee, een voertuig te bouwen dat niet te breed is. "Wij hebben apparatuur geleverd voor bakwagens van de gemeente Amsterdam van 2,10 meter breed. In Alphen wil men niet breder dan 2,30 meter. Dat is een goed begin", legt Rodermond uit.

Hij is ermee bekend, dat VSE systemen kan leveren die het woord 'wendbaarheid' een nieuwe inhoud geven. "Door bij de trailer te kiezen voor een geringe achteroverbouw en voor een stuursysteem met twee sturende assen die in dezelfde richting sturen, ontstaat een bijna onwerkelijk mooie wendbaarheid." Rodermond doelt erop, dat de chauffeur niet meer tegengesteld hoeft te sturen alvorens hij de eigenlijk bocht maakt. "De trailer volgt de trekker heel precies."

Maar er waren meer voordelen aan het VSE-systeem, zo bleek. "De hoogte van het complete voertuig blijft hetzelfde als van een vergelijkbaar voertuig zonder stuursysteem. Het stuursysteem werkt snelheids afhankelijk, dus het werkt alleen wanneer het moet. Het systeem voegt geen gewicht toe en de stabiliteit van de combinatie blijft onder alle omstandigheden, dus ook wanneer er containers geladen en gelost moeten worden, gegarandeerd."

Alphen aan den Rijn wil de combinatie zo veelzijdig mogelijk in te zetten. Niet alleen moet de combinatie probleemloos manoeuvreren in woonwijken, maar ook is het de bedoeling dat het span voor uiteenlopende transporttaken wordt ingezet. "Voor het eerst laat een gemeente de voordelen zien van een huisvuilauto als trailercombinatie. Hoogstwaarschijnlijk krijgt dit voorbeeld navolging bij andere gemeentes."