Clicky


FNV Spoor: Integrale aanpak noodzakelijk voor bestrijding agressie en geweld

FNV Spoor: Integrale aanpak noodzakelijk voor bestrijding agressie en geweld
30-10-2013 10:32 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

Recentelijk is Nederland weer opgeschrikt door enkele zware gevallen van agressie en geweld in treinen en op stations. En opnieuw is het spoorwegpersoneel hiervan het slachtoffer geworden. Voor FNV Spoor is de maat vol. De vakbond roep op tot een integrale aanpak van het probleem en heeft hiervoor een Tienpuntenplan gemaakt. Vanmiddag overlegt de bond met de directie van NS Reizigers.

Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen en in samenspraak met haar leden heeft FNV Spoor een Tienpuntenplan Aanpak Agressie en Geweld Spoor opgesteld. Roel Berghuis, bestuurder FNV Spoor: “Het uitgangspunt is dat álle betrokken partijen de handen ineen slaan en gezamenlijk aan oplossingen gaan werken. Het zijn geen incidenten meer. Agressie en geweld in de openbare ruimte hebben een structureel karakter gekregen en zijn verworden tot een alledaags verschijnsel voor het spoor- en ov-personeel. Voor hen is dit een zware arbeidsbelasting geworden. Om tot een oplossing te komen voor dit structurele probleem is een integrale aanpak noodzakelijk”.

Het Tienpuntenplan Aanpak Agressie en Geweld Spoor bevat de volgende tien suggesties voor verbeteringen:

1. Niet alleen NS, maar ook de andere spoor- en ov-bedrijven én de politiek zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op en rond het spoor en moeten daarom samenwerken, lokale sociale veiligheidsconvenanten moeten daarbij benut worden ;

2. De politiek is verantwoordelijk voor de veiligheid in de openbare ruimte en dient daarom meer geld vrij te maken voor politie-inzet;

3. Er moeten goede en duidelijke afspraken komen tussen de politie en de Service & Veiligheids-teams;

4. Veiligheid is de belangrijkste service. De nadruk van de S&V-teams moet liggen op veiligheid, met name sociale veiligheid, en service als het kan;

5. Er moet snel worden gekeken naar een mogelijke uitbreiding van bevoegdheden en/of geweldsmiddelen van S&V-medewerkers en een nieuw uniform dat beter past bij de veiligheidstaak;

6. Landelijke afspraken, ook in kader van concessie overgang, over de minimale personeelsbezetting per trein op risicotijden zijn nodig;

7. De S&V-teams bestaan bij voorkeur uit vier personen, van wie twee met boa-bevoegdheid (Bijzonder Opsporing Ambtenaar)met adequate aansturing;

8. Frequentere ingangscontroles en meer S&V-inzet op risicotreinen;

9. Aanvullende trainingen voor spoorpersoneel;

10. Landelijke (Postbus 51-)actie over de impact van agressie en geweld op mensen met een publieke taak, en de rol die burgers kunnen pakken bij het tegengaan hiervan.

FNV Spoor hoopt dat de partijen voor wie het plan bedoeld is snel reageren, het gezamenlijk overleg aangaan en aansluitend knopen doorhakken en daadkracht tonen. De noodzaak is groot.