Clicky


Tesco hard op weg om milieudoelen te halen met behulp van Thermo King-oplossingen

Tesco hard op weg om milieudoelen te halen met behulp van Thermo King-oplossingen
30-10-2013 10:30 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BRUSSEL - Tesco, de grootste Britse winkelketen en één van de grootste internationale retailers ter wereld, vervangt momenteel de vrachtwagens en opleggers uit zijn wagenpark door stille en milieuverantwoorde oplossingen van Thermo King, een fabrikant van temperatuurbeheerssystemen voor diverse toepassingen binnen de transportsector en een merk van Ingersoll Rand.

Eind 2013 zal Thermo King 137 vrachtwagens en opleggers van Tesco in het Verenigd Koninkrijk en Ierland uitrusten met de SLXe Spectrum voor drie temperatuurzones en de T1000 Spectrum voor twee temperatuurzones. Beide type units zijn voorzien van Whisper™-technologie voor zo min mogelijk geluidsoverlast.

“Uitgangspunten voor het ontwerp van de units uit de Thermo King SLXe- en T-series waren een laag geluidsniveau, lage uitstoot, een zo laag mogelijk brandstofverbruik en optimaal gebruiksgemak. Deze eigenschappen gekoppeld aan een groot service- en aftermarketnetwerk was waar Tesco naar op zoek was,” vertelt Steve Williams, verkoopmanager voor het Verenigd Koninkrijk bij Thermo King. “Wij zijn blij om deel uit te maken van het wagenpark van Tesco, dat zo hard op weg is om hun eigen ambitieuze milieudoelen te realiseren.”

Tesco heeft zichzelf een ambitieus doel gesteld en wil in 2050 klimaatneutraal werken. Daarnaast heeft het bedrijf zichzelf een aantal hoge tussentijdse doelen voor 2020 gesteld – tegen dan wil Tesco de CO2-uitstoot hebben verlaagd, zowel in zijn vestigingen als in de producten die het bedrijf verkoopt, en door zijn klanten te helpen hetzelfde te doen.

Om deze doelen waar te maken heeft Tesco in 2007 in het Verenigd Koninkrijk de 'F Plan'-strategie gelanceerd. Met deze strategie beoogt de retailer om de uitstoot per zending goederen te verlagen en steunt Tesco elk initiatief met betrekking tot operationele efficiëntie bij Tesco Distribution. Sinds de introductie van het 'F Plan' in het Verenigd Koninkrijk heeft Tesco al 56 miljoen liter diesel bespaard, bijna 150.000 ton minder CO2 uitgestoten en 188 miljoen kilometer minder gereden. Begin 2012 heeft Tesco een doel voor de lange termijn gesteld, namelijk om de CO2-uitstoot per zending tot 2020 met 25% te verlagen ten opzichte van 2011/12.

De SLXe Spectrum- en T1000 Spectrum-units van Thermo King die in 2013 de huidige units in het wagenpark van Tesco moeten vervangen, voldoen aan de zakelijke en milieu-eisen van de klant. De units werken fluisterstil, verbruiken zo min mogelijk brandstof, stoten minder CO2 uit en presteren tegelijkertijd optimaal.

De SLXe Spectrum-units van Thermo King zijn de beste oplossing die momenteel op de markt is voor de distributie van goederen en bederfelijke producten overdag en 's nachts. De units zijn ideaal voor gebruik in een stedelijke omgeving omdat zij aanzienlijk minder gassen uitstoten, minder lawaai maken en minder afval produceren.

Er is geen unit op de markt met minder impact op het milieu dan de units uit de Thermo King SLXe-serie. Met de Whisper™-technologie zijn de SLXe Spectrum-units die aan Tesco worden geleverd, zowel op hoog als op laag toerental de stilste conventionele units voor opleggers die op dit moment verkrijgbaar zijn.

De T1000 Spectrum-koelunits voor vrachtwagens van Thermo King zijn uitgerust met de nieuwe serie GreenTech-motoren met een lagere uitstoot, minder afval en een lager geluidsniveau. De motoren overtreffen alle bekende eisen, waaronder de strengste normen van de Europese Unie (EU).