Clicky


TLN: Investeer in extra handhavingcapaciteit ILT

TLN: Investeer in extra handhavingcapaciteit ILT
29-10-2013 09:51 | Overtredingen | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Een op de tien gecontroleerde buitenlandse vrachtauto’s in Nederland overtreedt de cabotage-regels. Dat blijkt uit cijfers van Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT). Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) bevestigen deze cijfers dat het essentieel is om strenger toe te zien op handhaving van de regels en oneerlijke concurrentie tegen te gaan. TLN is dan ook zeer tevreden dat de minister werk maakt van de handhaving op cabotage. Maar volgens TLN heeft de ILT op dit moment echter te weinig inspecteurs om adequaat te handhaven. TLN voorzitter Arthur van Dijk: "Ik roep minister Schultz op om snel te investeren in extra inspectiecapaciteit om de controle op cabotage op te voeren."

Cabotage is binnenlands vervoer door een in het buitenland gevestigde ondernemer. In Europa is afgesproken dat een buitenlandse vervoerder niet meer dan drie binnenlandse ritten in een week in een ander EU land mag uitvoeren. Volgens TLN is het erg belangrijk dat zowel in Nederland als in Europa scherp op naleving van deze regels wordt toegezien.

Door gebrek aan inspecteurs bij de ILT is de pakkans laag en hebben buitenlandse vervoerders te veel ruimte om in Nederland onbeperkt tegen lagere arbeidskosten te vervoeren. De cijfers van de inspectiedienst bevestigen dit. Volgens TLN worden zowel kleine als grote transportondernemers in Nederland geraakt en moeten er maatregelen worden genomen om onze markt tegen concurrentievervalsing te beschermen.

Snel extra inspectiecapaciteit

De afgelopen jaren is flink bezuinigd op de ILT. TLN heeft herhaaldelijk aangedrongen dat deze bezuinigingen moeten worden teruggedraaid en er meer moet worden toegezien op naleving van de (cabotage) regels. Voor een goedwerkende Nederlandse en Europese transportmarkt mogen overtreders geen kans krijgen en moeten hard worden aangepakt.

Arthur van Dijk: "De cijfers van de inspectiedienst zijn voor mij overduidelijk. We hoeven niet te wachten met maatregelen totdat het volledige onderzoek begin 2014 is afgerond. Er moeten zo snel mogelijk extra inspecteurs bijkomen."