Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 19 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 19 - 2]
25-10-2013 10:26 | Transport | auteur De Redactie

DAMWOUDE - In de rubriek 'Wie kent deze vrachtwagen nog?' behandelen we elke maand een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Deze maand kozen wij voor de Mercedes LP-serie. Dit naar aanleiding van een mooie foto die wij ontvingen van Jan Knieps die vroeger gereden had op een Mercedes LP 1620.

Hij blijkt echter één van de weinigen te zijn, vermoeden wij, want de redactie ontving bijna geen reacties op onze oproep wat uw herinneringen aan deze Mercedes LP-serie was.

Een andere Mercedes uit de LP-serie was de de drie-assige LP 333 zestientonner. Dit was een echte maatwerk vrachtwagen. Het was een antwoord op de gewichtbeperkingen die in 1958 werden geïntroduceerd en een configuratie die opviel door zijn maximale laadvermogen.

Als geen ander symboliseerde deze vrachtwagen de overgang van het ietwat anarchistiche goederenvervoer in de naoorlogse jaren naar een meer gestroomlijnd en gestructureerd transportbedrijf die term 'logistiek' ging gebruiken.

De cabine van de LP 333 had een prettig rijcomfort. De LP 333 was uitgerust met twee voorassen wat er voor zorgde dat elke hobbel in de weg feilloss genomen werd. Voor de chauffeur betekende dit een hoog rijcomfort. Menig chauffeur zou nu blij zijn met dit hemelse veercomfort.

Minpuntje waren de opvallende uitstulpingen van de motortunnel in de cabine. Dit zorgde er ook voor dat het geluid van de 192-200 pk verbrandingsmotor niet echt getemperd werd.

De LP 333 was ontworpen voor een treingewicht van 32 ton.

Een blik op de meters roept nostalgische gevoelens op. De tijden, en de meters, waren toen anders en ze zagen er niet uti zoals de meters die wij tegenwoordig kennen. Zo wordt de oliedruk nog in kilogram per kubieke centimeter aangegeven.

"Duizendpoot" was de bijnaam van de LP 333 met zijn twee gestuurde assen. Deze nieuwe functie in combinatie met de onschuldig ogende, mooi afgerond 'cabine over de motor' ontwerp gaf de LP 333 de sympathieke uitstraling van een schattig crawler. Zijn populariteit onder de bevolking was hoog vandaar dat de bijnaam al snel door iedereen werd gebruikt.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier