Clicky


Introductie 730 pk versie maakt Scania’s Euro 6 V8-serie compleet

Introductie 730 pk versie maakt Scania’s Euro 6 V8-serie compleet
24-10-2013 11:30 | Scania | auteur De Redactie

Met de introductie van de 730 pk V8-motor is Scania’s Euro 6 V8-motorenserie nu compleet. Na de introductie van de 520 pk en 580 pk versies eerder dit jaar, is het nu de beurt aan deze koploper V8 met een koppel van maar liefst 3.500 Nm voor de meest veeleisende taken. Scania's V8-motoren staan bekend om hun niet-aflatende kracht, lage brandstofverbruik en enorme duurzaamheid, waar geen enkele andere motor aan kan tippen.

Binnen Scania's V8-motorenserie is er nu keus uit drie Euro 6 motoren -  de enige Euro 6 V8 motoren op de markt. Klanten die voor een Scania V8 kiezen, geven prioriteit aan kenmerken zoals grote prestaties, lage verbruikscijfers, een lange levensduur en een grote aantrekkingskracht op chauffeurs. Scania’s legendarische V8 motoren, die al in 1969 geïntroduceerd werden, hebben overal ter wereld een unieke marktpositie verworven. Vanuit de markt was er al enige tijd vraag naar een top-performance versie van de Euro 6 V8.

“Naar pure kracht blijft altijd vraag bestaan”, bevestigt Christopher Podgorski, Senior Vice-President Trucks bij Scania. “Onze klanten kiezen om verschillende redenen  voor V8-motoren, maar absolute topprestaties zitten daar natuurlijk altijd bij. Het feit dat onze klanten keer op keer voor een Scania V8 gaan, bewijst hun enorme duurzaamheid en onovertroffen productiviteit.”

Scania's Euro 6 V8 motoren zijn gebaseerd op het 16,4-liter platform dat oorspron­kelijk met de 730 pk motor in 2010 geïntroduceerd werd. Scania's Euro 6 V8 motoren gebruiken een watergekoeld EGR-systeem, de SCR-technologie en een turbo met variabele geometrie om de Euro 6 emissie-eisen te halen. De demperunit is slechts iets langer dan die van Scania's zes-cilinder lijnmotoren, waardoor er op het chassis veel ruimte over is voor de brandstof- en AdBlue-tanks en aanvullende uitrusting.

Scania's V8-trucks worden altijd ingezet voor veeleisende transporttaken. De 520 pk versie zal waarschijnlijk favoriet worden bij internationale vervoerders vanwege zijn enorme uithoudingsvermogen en goede verbruikscijfers op heuvelachtige trajecten. De 580 pk versie levert dezelfde prestaties als zijn 620 pk voorganger en de 730 pk versie is natuurlijk bedoeld voor het echte zware werk. Houtvervoer met GVW's tot 60 ton in Scandinavië, of speciale transporten zijn voorbeelden van toepassingen waarbij de 730 pk V8 helemaal in zijn element is.

Uitzonderlijk koppel

            520 pk, 2.700 Nm bij 1.000-1.300 omw/min, EGR+SCR

            580 pk, 2.950 Nm bij 1.000-1.350 omw/min, EGR+SCR

            730 pk, 3.500 Nm bij 1.000-1.400 omw/min, EGR+SCR

De koppelkromme van de 730 pk Euro 6 V8 is nog indrukwekkender dan die van zijn Euro 5/EEV voorganger. De engineers van Scania hebben een bredere koppel­kromme gecreëerd, waardoor het maximumkoppel al vanaf 1.000 omw/min leverbaar is - helemaal tot 1.400 omw/min. Standaard wordt bij deze motor een versterkte automatische versnellingsbak met Scania Opticruise toegepast, die in staat is om het enorme motorvermogen te verwerken.

Scania’s V8-motoren zijn alleen leverbaar in combinatie met Scania’s premium R cabines. De Scania V8-modellen zijn te combineren met verschillende versnellings­bakken, achterassen met of zonder naafreductie en tandemstellen met enkele of naafreductie.