Clicky


Schade logistiek bedrijfsleven door stakingen containerterminal APMT

Schade logistiek bedrijfsleven door stakingen containerterminal APMT
21-10-2013 15:46 | Transport | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN), expediteursorganisatie FENEX en de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV) willen dat de stakingen bij de APMT containerterminal in Rotterdam zo snel mogelijk worden beëindigd. De drie organisaties doen daarom een dringend beroep op alle partijen om woensdag tot een akkoord te komen. Het logistiek bedrijfsleven lijdt als gevolg van de wilde stakingen economische- en reputatieschade die ook op de lange termijn nadelige gevolgen heeft voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. 

Al enige dagen vinden er wilde langzaamaan acties plaats op de APMT-R terminal in Rotterdam. Hoewel TLN, FENEX en de AZV de CAO onderhandelingen als een interne aangelegenheid beschouwen, roepen de organisaties APMT en de vakbonden op om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen en daarmee verdere schade voor het bedrijfsleven te voorkomen..

Economische schade

De acties op de terminal zijn een flinke schadepost voor het logistiek bedrijfsleven. Containers staan vast, er treden vertragingen op, planningen moeten opnieuw worden gemaakt en klanten moeten worden geïnformeerd. Daarnaast zijn de afgelopen dagen al 15 containerschepen uitgeweken naar onder andere de haven van Antwerpen. Voor een expediteur die circa 20 tot 25 containers per week afhandelt, lopen de kosten als gevolg van deze acties al gauw op tot een kleine 10.000 euro per week. Voor een containervervoerder ligt deze schade nog hoger omdat het vervoer van en naar Antwerpen nu door een andere vervoerder wordt gedaan. Hierdoor verliezen de leden van TLN en AZV kostbare opdrachten.

Reputatieschade

Naast de extra kosten voor wegvervoerders en expediteurs, leiden de wilde acties ook tot reputatieschade voor de haven van Rotterdam. In een tijd dat de concurrentie van omringende havens toeneemt, kunnen wij het in Nederland niet permitteren om belangrijke klanten van de Haven van Rotterdam te verliezen door dit soort conflicten. TLN, FENEX en AZV wijzen daarmee ook op het arbeidsconflict bij de ECT Terminal, eerder dit jaar.