Clicky


Nieuwe 7-liter Euro 6 motor voor Scania bussen

Nieuwe 7-liter Euro 6 motor voor Scania bussen
18-10-2013 10:27 | Nieuw Materieel | auteur De Redactie

Ter gelegenheid van de opening van de tweejaarlijkse vakbeurs Busworld in Kortrijk, België, op 17 oktober, breidt Scania haar 9- en 13-liter motorenserie voor bussen uit met een nieuwe 280 pk 7-liter dieselmotor. Hiermee biedt Scania haar klanten nu de keus uit een grote serie Euro 6 vermogens tussen 250 en 490 pk, met koppels van 1.100 tot 2.550 Nm. Met deze nieuwe motor kan de bus vlot door het verkeer komen in steden waar geen grote hoogteverschillen zijn.

"De 7-liter motor vormt een welkome aanvulling op onze busmotorenserie en is bij uitstek geschikt voor toepassingen waarvoor niet het hoogste vermogen nodig is", vertelt Klas Dahlberg, Senior Vice-President voor bussen en touringcars. "Dankzij de nog grotere keus aan vermogens en koppels is er nu voor elk soort operationele behoefte een optimale oplossing."

Net als verschillende andere Euro 6 motoren van Scania heeft de nieuwe zescilinder motor high-pressure Common Rail brandstofinspuiting en een turbo met variabele geometrie. De emissietechnologie bestaat uit een combinatie van EGR (Exhaust Gas Recirculation) en SCR (Selective Catalytic Reduction). Scania levert daarnaast ook twee 9-liter motoren en één 13-liter motor die de Euro 6 emissieniveaus met alleen SCR halen, zodat klanten hun technologische voorkeur kunnen laten spreken.

De nieuwe motor met 280 pk en 1.100 Nm is bedoeld voor toepassingen onderin het prestatiespectrum en zorgt in steden met weinig hoogteverschillen voor vlotte prestaties.

De 7-liter motor wordt in bussen met een lage vloer dwars geplaatst en in bussen met een lage instap in de lengterichting. Hij is leverbaar in dezelfde busconfiguraties als de 9-liter motor en ook in chassismodules voor lokale carrosseriebouwers.

Dankzij de kleinere cilinderinhoud kon niet alleen op de motor zelf, maar ook op sommige hulpuitrusting gewicht worden bespaard. Het lagere koppel van de 7-liter motor betekent dat er een lichtere ZF-automaat kan worden gebruikt.

Al met al kan de gewichtsbesparing met deze nieuwe aandrijflijn oplopen tot 500 kg vergeleken met dezelfde bus met een 9-liter motor. Hierdoor kunnen meer passagiers vervoerd worden.

De 7-liter Euro 6 motor vormt een integraal onderdeel van Scania’s productserie en alle ondersteuning loopt via het Scania netwerk. Ook voor Euro 6 biedt Scania de grootste keus op de markt aan motoren die op hernieuwbare brandstoffen lopen. Scania levert ook motoren die geschikt zijn voor biogas of aardgas en zal in een later stadium ook een bio-ethanolmotor introduceren.

Het nieuws op Busworld is dat vier van de dieselmotoren niet alleen aan Euro 6 voldoen, maar ook op 100% biodiesel kunnen lopen - een primeur in de industrie voor Euro 6 (320/360/450/490 pk).

De nieuwe motor is samen met het Amerikaanse bedrijf Cummins ontwikkeld, met wie Scania al meer dan twee decennia lang know-how en technologie uitwisselt, onder meer op het gebied van de inspuit- en turbotechnologie en de emissieregeling.