Arriva presenteert Fyra-alternatief

Arriva presenteert Fyra-alternatief
17-10-2013 17:21 | Algemeen | auteur De Redactie

(Novum) - Arriva heeft een plan hoe de uitval van de hogesnelheidstrein Fyra kan worden opgevangen. Het voorstel, dat donderdag werd gepresenteerd tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, is een alternatief voor het plan waar de NS en de Belgische NMBS eind vorige maand mee kwamen.

Arriva en moederbedrijf Deutsche Bahn zeggen vanaf eind 2016 zestien keer per dag een hogesnelheidstrein te kunnen laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. In het NS-plan zouden er dat jaar veertien Thalys-treinen rijden. Een eventuele uitbreiding naar zestien treinen zou pas in 2018 kunnen plaatsvinden.

De reistijd tussen de twee hoofdsteden bij NS en Arriva over de hogesnelheidslijn is vergelijkbaar. Daarnaast wil Arriva vanaf eind volgend jaar de Lage Landen Lijn laten rijden tussen Den Haag en Brussel. De Lage Landen Lijn was een idee van de gemeente Den Haag toen de stad de rechtstreekse verbinding met Brussel kwijtraakte. Ook in het plan van de NS rijdt een trein over het normale spoor tussen Den Haag en Brussel.

Mansveld noemde de oplossing van de NS en de NMBS eerder 'acceptabel'. Het plan slaat wel een gat van 119 miljoen euro in haar begroting. Arriva wil dat de staatssecretaris een deel van het hoofdrailnet opnieuw aanbesteedt. Het bedrijf claimt dat dit de schatkist jaarlijks tussen de 140 en 300 miljoen euro kan opleveren.

Het alternatief dat donderdag werd gepresenteerd is nog niet definitief. Voor de financiële onderbouwing van het plan zegt Arriva, dat al jaren een voet tussen de deur probeert te krijgen op het hoofdrailnet, informatie nodig te hebben van staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA). Die zou tot nu toe echter niet thuis hebben gegeven.

De hogesnelheidslijn kostte zeven miljard euro en werd met jaren vertraging opgeleverd. Nu de Fyra na nauwelijks een maand uit bedrijf werd genomen, wordt het traject internationaal alleen gebruikt door de Thalys naar Brussel en Parijs. In het binnenlandse verkeer pendelt op de lijn regulier materieel met lagere snelheid tussen Amsterdam en Breda.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden