Clicky


Camera’s gebruiken om illegale cabotage-ritten uit te roeien - UPDATE!

Camera’s gebruiken om illegale cabotage-ritten uit te roeien - UPDATE!
09-10-2013 14:27 | Transport | auteur Marcel van der Voort

AMSTERDAM - FNV Bondgenoten wil gebruik laten maken  van de camera's boven de Nederlandse wegen om illegale cabotage-ritten door buitenlandse vrachtwagenchauffeurs uit te roeien.

“Die camera’s hangen er al. Zo willen ze in de Maasvlakte de milieuzone controleren. Het lijkt mij niet moeilijk om met bestaande camera's het opsporen van illegale cabotage-ritten te doen", stelt bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten. “Er moeten meer inspecteurs komen. Die blijven nodig. Maar het is ook goed dat de middelen worden gebruikt die er al zijn”, voegt de vakbondsman eraan toe.

"Het idee is afkomstig van kaderlid Johan van Dijk. Hij vertelde het onlangs aan minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken . De beste ideeën komen vanaf de werkvloer", zegt Atema niet zonder trots.

Technisch mogelijk

"Technisch lijkt het mij mogelijk. De camera’s gebruiken ze nu ook al voor belasting- en trajectcontrole", vertelt hij verder. "Nu worden vrachtwagens die onderweg zijn, staande gehouden. Dat is arbeidsintensief. Zolang de cabotage-ritten nog gebeuren zijn de huidige controles niet afschrikwekkend genoeg. In de ogen van FNV Bondgenoten is het aantal illegale ritten nog steeds schrikbarend. Dat neemt niet af met een paar controles onderweg."

"In de Rotterdamse haven wordt er veel met de camera geregistreerd. Die data kunnen de controleurs wat mij betreft inzien. Asscher heeft gezegd dat hij valse concurrentie wil aanpakken. Wij geven hem hiermee een van de handvaten."

Opdrachtgevers aanpakken

Atema wil niet alleen dat de chauffeurs en hun transportbedrijven worden aangepakt, maar ook de opdrachtgevers. “Omdat die de prijs neerleggen. Die is vaak zo laag dat ze goedkope buitenlandse chauffeurs gaan inzetten”, verduidelijkt hij.

Maar kan dat juridisch? Atema: "In België is er aansprakelijkheid voor de verlader. Met een wetswijziging zou dat in Nederland ook doorgevoerd kunnen worden."

Economisch delict

Een buitenlandse chauffeur mag niet meer dan drie keer per week  ritten in ons land uitvoeren en alleen in aansluiting op een internationaal transport. Overtreding is tegenwoordig een economisch delict. En kan een boete van 4300 euro opleveren. Bovendien is verder rijden verboden en moet er eerst een trekker met een Nederlandse chauffeur komen om de lading verder te vervoeren.

Technisch mogelijk?

"Ik weet niet of het gebruiken van die camera’s mogelijk is", vraagt perswoordvoerder Wijnand van Zanten van Transport en Logistiek Nederland (TLN) vanuit Zoetermeer zich hardop af. “Wij trekken in de cabotage-problematiek hand in hand met de vakbonden op. Dus alles wat erbij kan helpen om het probleem op te lossen is wat ons betreft bespreekbaar”, voegt hij eraan toe.

Eerst onderzoek

 "Ik wil het liefst dat de camera’s voor altijd hiervoor worden ingezet. Maar het zou al mooi zijn als een onafhankelijk onderzoeksinstituut een maand lang gaat controleren. En via dat onderzoek gaat aantonen hoeveel cabotage-ritten er zijn", reageert kaderlid Johan van Dijk van FNV Bondgenoten.

"Door een buitenlands kenteken te volgen zie je dat hij in een maand amper Nederland uitgaat en hier veel ritten doet", laat hij weten.

"Ik ben als chauffeur op de weg en merk dat er een heel groot cabotage-probleem is. Op een gegeven moment kwam ik op het idee om de bestaande camera’s in te zetten. Om te kijken waar die vrachtwagens naartoe gaan."

"Overigens zie ik dat het vaak om verouderde vrachtwagens gaat die milieuonvriendelijk zijn", besluit hij.

Egon Groen

Van Dijk krijgt voor zijn cameraplan bijval van Egon Groen van FNV Bondgenoten: "Ik vind het een briljant idee. Het moet technisch kunnen. Je wordt toch ook geflitst. Bij het zien van een camera weet de chauffeur dat hij opgenomen wordt." Dus gezien de privacy weet de chauffeur volgens hem vooraf wat er kan gebeuren.