Clicky


Transportcriminaliteit eerste half jaar 2013 licht gedaald

Transportcriminaliteit eerste half jaar 2013 licht gedaald
08-10-2013 16:46 | Criminaliteit | auteur De Redactie

Het eerste half jaar van 2013 daalde de geregistreerde transportcriminaliteit licht. Dat geldt met name voor de categorie ladingdiefstal, die van 193 gevallen in de eerste helft vorig jaar terugliep naar 158 in het afgelopen halfjaar: een daling van 18 procent.

Er is wel een verschuiving van ladingdiefstal vanaf parkeerplaatsen naar ‘onderweg’ en op industrie- en bedrijfsterreinen. Het totale beeld van transportcriminaliteit, ladingdiefstal en diefstal van transportmiddelen, laat een afgevlakte daling zien vergeleken met vorig jaar. Toen werd nog een spectaculaire verbetering geboekt van 37%: dit halfjaar blijft de daling steken op 11%. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers 2013 van de Nationale Politie. De successen zijn het resultaat van publiek private samenwerking. Die gezamenlijke aanpak verdient daarom een stevige voortzetting

Effectieve samenwerking

In het kader van het Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector realiseerden 13 publieke en private partijen de afgelopen tijd effectieve interactie. De resultaten van dit convenant, dat eind december 2013 afloopt, en de verdere samenwerking van overheid en bedrijfsleven moeten nog wel worden geborgd.

Opsporing

Het projectteam ladingdiefstallen van de Nationale Politie en het Openbaar Ministerie behaalden in 2012 aansprekende resultaten. In dat jaar werden in totaal 75 verdachten opgepakt waarvan een aantal kon worden veroordeeld tot een forse gevangenisstraf. Het afgelopen halfjaar werden 34 aanhoudingen verricht.

Preventie

Preventie is niet iets van de branche alleen , maar van alle convenantpartners. Naast primair de transportkoepels als TLN, EVO, ACN, TAPA en het Verbond van Verzekeraars, zijn politie, OM en de departementen van EZ, I&M en V&J hierbij betrokken.

Opsporing en preventie werden ondersteund door slim cameratoezicht op parkeerplaatsen, zoals dat werd geïntroduceerd langs hoofdwegen. Die succesformule van Secure Lane waarvan de huidige toepassing op termijn nog niet is gegarandeerd, wordt nu verder gepropageerd voor het onderliggende wegennetwerk en op industrie- en bedrijfsterreinen.

Aangifte en meldingen

De aangiftebereidheid blijkt nog steeds laag. Stimulerende maatregelen als brede voorlichtingscampagnes door branchepartijen boden nog onvoldoende soelaas. De branche werkt nu aan een extra communicatietraject afgestemd op individuele vervoerders en verladers. Aandacht voor het recent geopende ‘meldloket’ op www.politie.nl. is daarbij nodig. Gedupeerden kunnen hierop in meerdere talen melding doen van transportcriminaliteit.

Geografische spreiding

Voor het juiste beeld maakt het politierapport onderscheid in drie categorieën: ‘ladingdiefstal’, ‘voertuig met lading’ en ‘voertuig zonder lading’. Ladingdiefstal vindt het meest plaats in Rotterdam-Rijnmond en Oost- en West-Brabant. De Regio Den Haag valt op door diefstal uit vrachtauto’s tijdens het laden en lossen bij ‘fijndistributie’ (koeriersdiensten).

De regio’s Rotterdam, Zeeland en West- en Oost-Brabant hebben het meest last van diefstal van voertuigen met lading.

De diefstal van voertuigen zonder lading stijgt licht van 146 naar 152 over dezelfde periode in 2012. Opvallend daarbij is de stijging van 35 naar 46 losse opleggers in de regio Rotterdam, waarvan slechts 26% is teruggevonden.