Clicky


Maatregel wachturen A-Ware teruggedraaid

Maatregel wachturen A-Ware teruggedraaid
08-10-2013 13:56 | Transport | auteur Marcel van der Voort

LOPIK - Chauffeurs van transportbedrijf A-Ware hoeven niet langer de helft van hun wachturen in te leveren. Naar aanleiding van publicatie op Transport Online en een daarop volgend gesprek met bestuurder Minke Jansma van FNV Bondgenoten heeft algemeen directeur Adriaan Vis vanuit het Lopikse hoofdkantoor de omstreden maatregel teruggedraaid.

"Ik heb maandagavond tegen Minke gezegd dat als er dingen fout zijn gegaan, die rechtgezet moeten worden. Er zijn zaken verkeerd in de boordcomputer ingevoerd", begint hij te vertellen.

Hersteld

"Dinsdagochtend heb ik een collectieve sms naar de chauffeurs laten gaan over de wachttijden. Het is nu rechtgezet", legt hij uit. Volgens Vis wordt het met terugwerkende kracht hersteld.

"Er is zaterdag een klankbordvergadering geweest." Daar is uitleg gegeven over de wachturen. En daar is verteld over de halvering. Dat is ingevoerd. "Nu heb ik afgesproken dat als er een dergelijk voorstel komt het eerst met mij overlegd moet worden", verduidelijkt Vis.

"Er zijn overigens geen problemen bij ons bedrijf", benadrukt hij. Jansma meldde maandagavond al een mogelijke reden voor het halveren van de wachturen: "A-Ware heeft veel werk aangenomen waarin veel wachturen zitten. Dat komt het bedrijf natuurlijk goed uit, maar de chauffeurs niet."

Overijverige manager

Vis stelde maandagavond dat hij van niets weet. Inmiddels lijkt het erop dat die onwetendheid aannemelijk is. En er wellicht een overijverige vestigingsmanager aan de slag gegaan. Na de bijeenkomst van afgelopen zaterdag zijn zowel de nieuwsredactie van Transport Online als FNV Bondgenoten benaderd door boze chauffeurs. Die hebben opgelucht gereageerd op het terugdraaien van de voor hen onvoordelige maatregel.

Jansma: Nooit de bedoeling

Minke Jansma van FNV Bongenoten: "Ik heb inderdaad met Vis gesproken en hij geeft aan dat dit nooit de bedoeling was en hij een en ander zou herstellen. Natuurlijk kunnen de chauffeurs nog niet zien of dat daadwerkelijk is gebeurd. Want ze moeten eerst de nieuwe loonstrook afwachten”, merkt ze op.

En: "Ik ga er vanuit dat de eerdere maatregel om de wachturen te halveren het werk is van een vestigingsmanager. Dat hij het zelf heeft bedacht."