Clicky


Regelgeving ladingzekering wijzigt per 1 januari

Regelgeving ladingzekering wijzigt per 1 januari
07-10-2013 10:11 | Transport | auteur De Redactie

De regelgeving voor ladingzekering in ons land ondergaat een paar wijzigingen per 1 januari 2014. De veranderingen zijn vooral bedoeld om de voorschriften meer te verduidelijken en beter te omschrijven, meldt Transport en Logistiek Nederland(TLN).

De voorschriften voor ladingzekering zijn vastgelegd in artikel 5.18.6 van de Regeling Voertuigen. "De huidige bepalingen zijn erg summier en geven in de praktijk nogal eens problemen. Vanuit zowel de handhavers als de gebruikers was er behoefte aan een nadere uitwerking van de bepalingen. Een werkgroep met vertegenwoordigers van het ministerie van IenM, KLPD , OM en brancheorganisaties, waaronder TLN, heeft zich hiermee bezig gehouden."

Het resultaat is een compleet nieuw artikel 5.18.6 met bijbehorende toelichting. In de nieuwe opzet is ervoor gekozen om meer aansluiting te zoeken bij de voorschriften van de European Best Practice Guidelines on Cargo Securing.

Ook zijn een aantal bekende EN-normen op het gebied van ladingzekeren in de regelgeving opgenomen. Dat geldt ondermeer voor het vaststellen van de wrijvingscoëfficiënt en de sterkte van de voertuigopbouw Om interpretatieverschillen zoveel mogelijk te voorkomen worden voortaan de minimale krachten genoemd waartegen de ladingzekering bestand moet zijn.

Ook zijn de voorschriften voor afvallende lading verduidelijkt. Daarnaast zijn er aparte bepalingen gekomen voor onder andere vastzetsystemen, voertuiggebonden lading en de stuwage van afneembare bovenbouwen, containers en meeneemheftrucks. Alles overziend is er niet zozeer sprake van een aanscherping van de eisen maar meer van een betere omschrijving zodat ze meer duidelijk zijn. De nieuwe regels maken deel uit van een pakket van wijzigingen van de Regeling Voertuigen.