Clicky


Problemen transportbedrijf Koning en Drenth Beerta: 5 ontslagen - UPDATE!

Problemen transportbedrijf Koning en Drenth Beerta: 5 ontslagen - UPDATE!
01-10-2013 13:36 | Transport | auteur Marcel van der Voort

BEERTA – Er zijn problemen bij transportbedrijf Koning en Drenth in Beerta. Daarom moeten 5 chauffeurs rekenen op hun ontslag. Dat is dinsdagmiddag bevestigd door mededirecteur Anton Drenth.

"Het gaat om vijf medewerkers van een grotere groep”, beaamt Drenth. Volgens opgave van de Kamer van Koophandel werken er 59 personen bij het transportbedrijf in zwaar weer.

Het personeel heeft afgelopen vrijdag al een brief met de onheilstijding gekregen. Daarin is het ontslag van de vijf aangekondigd vergezeld met de mededeling dat het financieel niet goed gaat.

Koning & Drenth B.V., aan de Ulsderweg 2a,  is gespecialiseerd in het vervoer van losgestorte goederen. Hiervoor beschikt de onderneming over verschillende vrachtwagencombinaties. In betere tijden waren er dagelijks 70 voertuigen onderweg,

Recycling materiaal

De meesten zijn uitgerust met schuifvloeren voor het horizontaal lossen van de goederen. Daarnaast hebben ze tautliners, kippers en container-afzet-combinaties voor dedicated regionaal vervoer.

Koning & Drenth richt zich vooral op de industriële, de recycling en de agrarische sector. Dit doen ze in eigen land, België, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Vanwege het grote wagenpark is Koning & Drenth dikwijls ingeschakeld voor het vervoer van recycling materiaal. Het bedrijf beschikt volgens eigen opgave over de benodigde afvalvergunningen voor Nederland, Vlaanderen, Wallonië, Duitsland en Engeland.

Van steenkolen tot veevoer

Voor een paar opdrachtgevers is tot nu toe ook ‘dedicated vervoer’ geregeld. Dankzij de inzet van schuifvloercombinaties is het mogelijk losgestorte goederen te combineren met stukgoederen. Zoals wegenzout, veevoer, magnesit, steenkolen, cacaobonen en rollen papier.

Voor een palletfabrikant rijden ze met wisseltrailers zodat het laden/lossen los gehaald is van het transport. Potgrond, oud papier champignonsubstraat en recycle-producten zijn de belangrijkste te vervoeren producten.

Vanuit het verleden is er met de agrarische sector een sterke band. Samen met opdrachtgevers ontwikkelt het bedrijf logistieke concepten die het liefst win-win situaties opleveren. 
In deze sector vervoert het bedrijf uit Beerta onder andere groenvoeders en suikerbieten.

Het bedrijf bestaat overigens al vanaf 1923.

Geen signalen

"Dat er voor vijf mensen ontslag wordt aangevraagd is nieuw voor mij", reageert bestuurder Minke Jansma van FNV Bondgenoten. "Want bij ontslag van 5 of meer personen moet de vakbond worden ingelicht", voegt de vakbondsvrouw eraan toe.

"Dat ze verzuimen ons in te lichten gebeurt vaker. Er waren bij mij geen signalen gekomen dat het niet goed gaat met het bedrijf", laat ze verder weten.

“Dat er vijf van de 59 medewerkers worden ontslagen is bijzonder. Ik ga vandaag nog aan de directie vragen wat de reden is”, aldus Jansma.

Ook Tijd-voor-Tijd-regeling

“Er krijgen vier medewerkers direct ontslag, voor een vijfde persoon is er ook ontslag aangevraagd. Die is langdurig ziek. Ziekteperiode wordt volgens de regels afgehandeld”, meldt mededirecteur Gerrit van Staalduinen.

“De ontslagen zijn nodig omdat het niet goed gaat met ons internationaal transport”, voegt hij eraan toe.

Zijn er later nog meer ontslagen te verwachten? Van Staalduinen: "Wij beginnen met deze ontslagen. Voor de rest van de medewerkers komt er een Tijd-voor-Tijd-regeling. De tijdelijke krachten, voor bijvoorbeeld de bietencampagne, gaan er ook uit. Wij worden rechts en links ingehaald. Onze kosten zijn te hoog voor de markt. Wij rijden naar Engeland en zijn van oudsher een sociaal bedrijf. Dus laten wij de chauffeurs het weekeinde naar huis komen. En niet slapen langs de weg. Dat wordt niet door de markt vergoed."

“Het is de eerste keer in het bestaan van dit bedrijf dat er gedwongen ontslagen vallen. Het is jammer, maar we moeten wel. De markt is niet jofel. Het bedrijf valt niet om, maar we moeten wel maatregelen nemen om in de toekomst door te kunnen gaan. De vakbond is niet ingelicht omdat ik dacht dat het vanaf vijf ontslagen moet. Er is zeker geen opzet in het spel", benadrukt Van Staalduinen.

Chauffeurs en andere betrokkenen die niet anoniem hun verhaal kwijt willen, mogen de reactie mailen naar: m.vd.voort@transport-online.nl