Clicky


D66: Geef ook andere vervoerders kans op internationaal treinverkeer

D66: Geef ook andere vervoerders kans op internationaal treinverkeer
27-09-2013 17:21 | Politiek | auteur De Redactie

DEN HAAG - D66 wil dat ook andere vervoerders de mogelijkheid krijgen om internationaal treinverkeer aan te bieden. Dat zegt Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven in reactie op het alternatief voor de Fyra van staatssecretaris Mansveld (PvdA, I&M). Het plan van Mansveld verschilt behoorlijk van de oorspronkelijke afspraken met de NS.

Van Veldhoven: "Ik vind dat ook andere vervoerders een plan op tafel moeten kunnen leggen voor internationaal treinverkeer.  Misschien is het pakket van staatssecretaris Mansveld het beste, maar dat toets ik graag aan de concurrentie."

D66 organiseert samen met het CDA een hoorzitting, waar ook reizigersorganisaties en vervoerders de kans krijgen hun verhaal te doen.

Positief

De D66-er is positief over een aantal aspecten van het plan van Mansveld. Van Veldhoven: "Het is een verrijking van het aantal bestemmingen. Onze slimste regio, Eindhoven en Breda, krijgt nu een betere treinverbinding. En reizigers kunnen ook naar London en Lille."

Ook is het Tweede Kamerlid tevreden over keuzevrijheid voor de reiziger: "De reiziger kan nu zelf kiezen tussen een snelle, comfortabele trein waarvoor hij of zij moet reserveren en een reguliere intercity. Dat geeft vrijheid", aldus Van Veldhoven.

Kanttekeningen

Van Veldhoven hoopt dat de frequentie van de treinverbinding naar Brussel al eerder kan worden verhoogd. Nu duurt het nog tot eind 2014 voordat er zestien treinen per dag naar Brussel rijden. Ook het prijskaartje van het plan van Mansveld roept bij het Tweede Kamerlid vragen op. De staatssecretaris kiest ervoor reguliere intercity's met een hogere snelheid over de hogesnelheidslijn te laten rijden. Van Veldhoven: "Ik vraag me sterk af hoe lang het op deze manier duurt voor de peperdure treinbaan zichzelf terug verdient."