Clicky


Beneluxtrein keert definitief terug

Beneluxtrein keert definitief terug
27-09-2013 16:18 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG (Novum) - De Beneluxtrein gaat vanaf 7 oktober tien keer per dag rijden tussen Den Haag en Brussel. Vanaf volgend jaar gaat de trein zestien keer per dag rijden tussen Amsterdam en de Belgische hoofdstad. Verder kunnen reizigers met de hogesnelheidstreinen naar Brussel, Parijs, Lille en Londen. Met dit plan wil de NS een alternatief bieden voor de Fyra. Het kabinet heeft vrijdag hiermee ingestemd.

De frequentie van de Thalys wordt opgeschroefd van negen verbindingen naar twaalf vanaf 15 december. Eind 2015 gaat het aantal verder om hoog naar veertien verbindingen en eind 2017 moet zestien keer per dag een flitstrein vanaf Amsterdam vertrekken. Verder rijden vanaf april 2014 dagelijks twee treinen door naar Lille. Ook gaat er op termijn twee keer per dag een trein van Eurostar naar Londen rijden.

Reizigers krijgen voortaan de keuze uit hogesnelheidstreinen, intercity's en stoptreinen die Nederland en België verbinden. Zo krijgen Eindhoven en Tilburg een snelle intercityverbinding over het spoor van de hogesnelheidslijn met Den Haag. Volgens het kabinet is het plan van de NS een 'acceptabele oplossing' is en voldoet het aan de eisen van het kabinet.

Voor de flitstreinen richting Brussel zal een reserveringsplicht gaan gelden en zijn de tarieven hoger. Voor de intercity hoeven reizigers niet te reserveren en wordt ook geen hoger tarief in rekening gebracht. De Beneluxtrein zal voortaan ook stoppen op luchthaven Zaventem bij Brussel. Vanaf eind 2016 rijdt de trein bovendien over de hogesnelheidslijn via Breda en niet langer over Roosendaal.

De flitstrein verdwijnt verder definitief als het gaat om binnenlands vervoer: daar gaan intercity's rijden die 200 kilometer per uur kunnen.

De zeperd met de Fyra levert wel een vermogensverlies op voor de NS, en de staat loopt dividend van het spoorbedrijf mis. Dit laatste bedrag komt voor rekening van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het gaat om in totaal 119 miljoen euro dat ten koste gaat van het infrafonds. De deal is verder juridisch houdbaar: er is geen sprake van staatssteun.

Dit alternatieve plan was nodig, nadat de Fyra wegens verschillende technische problemen begin dit jaar uit de dienstregeling werd genomen. De NS en de Belgische NMBS besloten aan het begin van de zomer dat de V250-trein definitief niet zou terugkeren op het spoor. Met de Italiaanse treinenbouwer is de NS inmiddels verwikkeld in verschillende juridische procedures.