Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 18 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 18 - 2]
27-09-2013 09:45 | Transport | auteur De Redactie

DAMWOUDE - In de rubriek 'Wie kent deze vrachtwagen nog?' behandelen we elke maand een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Deze maand staat de Daf 2600 centraal. Twee weken geleden vroegen wij u naar uw ervaringen en anekdotes met de Daf 2600. Dat hebben we geweten! Wat een hoop reacties kregen wij binnen. Hieronder volgt een selectie.

Foto met dank aan Henk van Kerkhoff

Zeer luxe uitvoering

"Ik ben nog met de Daf 2600 naar Italië gereden met 20 ton aardappels. Volgens mij was het naar Milaan als ik het me goed herinner. Het was voor die tijd een zeer luxe uitvoering maar als je de bedden van toen vergelijkt met vandaag! De bedden waren voorzien van een spiraal gemaakt van elastiek en eigenlijk had je drie bedden want het stuur was zo groot dat je er op liggen kon", vertelt Wim Olthof.

"Je moest toentertijd nog door München de rondweg was er nog niet. Veel douane perikelen in Kiefersfelden en op de Brenner. Ik reed een zesbak met een two-speed en ging je de Aichelberg omhoog of Brenner kwam er letterlijk een vlam uit de uitlaat! Mijn vader heeft nog een motorwagen met aanhanger van dit type gereden ook naar Italië en Spanje. Je had wel bekijks met deze auto. Jammer dat ik er geen foto's meer van heb", besluit Wim.

Foto met dank aan Henk van Kerkhoff

'Heerlijke auto om mee te rijden'

Ook de heer Vermeulen uit Brunssum heeft een Daf 2600 gereden: "Van begin februari 1976 tot begin juli 1979 ben ik chauffeur geweest bij de firma Claessens internationaal transport in Schimmert (L). Zij hadden toen zo’n 25 vrachtwagens op de weg, waarvan het merendeel de Daf 2600. Er liepen in die tijd al twee Dafs 2800 voor dit bedrijf en verder enkele 2000 DO’s, enkele oudere types Daf en twee Mercedessen."

"Na ruim een jaar dienstverband heb ik een 2600 trekker gekregen van het lichtere type. Naar ik me meen te herinneren had deze ongeveer 230 pk. Het was een heerlijke auto om mee te rijden en redelijk modern, al was de versnellingsbak nog niet gesynchroniseerd. Vanuit de nogal comfortabele cabine was de motor goed bereikbaar. Minpuntje was wel dat het tamelijk kon tochten langs de deurrubbers, maar in mijn herinnering was het motorgeluid door beter isolatie minder dan bij de oudere types", gaat Vermeulen verder.

"Ook heb ik een enkele keer met de 2600 met 324 pk motor mogen rijden. Hierin viel op dat de cabine hoger was en hierdoor een extra instaptrede had. Zover mijn informatie me wijzer heeft gemaakt werd dit veroorzaakt door de turbo bovenop de motor. Een hele nieuwe ervaring was bij deze auto de schakeling met de zogenaamde fietsenbel. De 8 jaar oude lichtere Daf waar ik mijn werk mee deed, had een iets langer chassis dan de doorsnee auto en veerde daardoor erg soepel. Ik was er dan ook niet blij mee dat ik deze moest verruilen voor een andere 2600 met een vrij kort chassis."

TV bakje

Ook Aaldert Visser heeft ervaring met de Daf 2600: "Op deze vrachtwagen heb ik in de jaren 80 gereden bij de firma Portena in Heerenveen. Deze auto heeft in de eerste jaren vooral buitenland gereden als combi. De auto was toen uit gevoerd als  zeilen vrachtauto. Toen hij de nodige kilometers had gemaakt werd hij ingezet op binnenland vervoer. Er werd een kastenbak op gemaakt en ging daarmee in het distributiewerk. Ze noemden dit model Daf ook wel t.v bakje.

"In de cabine kon je een soort motorkap openen als je olie bij moest vullen. Deze auto was net een bus. Het stuur lag er plat in en in het midden van het voorraam zat een steil. De beide ruitenwissers kon je apart bedienen wel heel bijzonder."

Een beer van een auto

Frits aan het Rot: "Die 2600 was altijd mijn favoriete auto. Ik kan rustig zeggen een beer van een auto. Zeer betrouwbaar. Ik heb deze DAF nieuw gekregen zo rond 1972 en ik heb er zeseneenhalf jaar mee gereden in het bomen transport. Dus die auto heeft heel veel meegemaakt in de bossen, vooral op Texel in dat klapzand van Staatsbosbeheer. Daar hebben ze me heel wat keertjes eruit gelierd, want er zijn maar twee manieren van los trekken de auto komt los of hij word langer."

"En dan praat ik over terreingewichten van 62 á 63 ton. Dat was wat toen in die tijd en dat op een starre twee-assige floor oplegger. Vandaar dat het ook niet vreemd is dat de oplegger ook twee keer door de midden is gebroken. Dus ze kenden me wel bij Floor in Wijchen!"

Zijdezacht schakelen

Ook Jan Meijer uit Winschoten heeft goed herinneringen aan de Daf 2600: "Op deze DAF 2600 heb ik een paar jaar gereden naar Zweden. Altijd met veel plezier alhoewel er niet al te veel PK's beschikbaar waren. De auto was uitgerust met een niet gesynchroniseerde versnellingsbak van het merk Füller welke echter zijdezacht te schakelen was."

Jan Meijer in 1976 bij zijn Daf 2600

Al met al heeft de redactie niet één negatieve reactie of anekdote over de Daf 2600 binnen gekregen. Hieruit mag dan toch wel worden opgemaakt dat het een geliefde vrachtwagen was onder de chauffeurs.

De vrachtwagen werd geïntroduceerd op de RAI van 1962 en trok daar zeer veel belangstelling. Het was één van de eerste vrachtwagens die vanuit de chauffeur was ontworpen. Voor een vrachtwagen uit de jaren '60 was deze dan ook zeer ergonomisch, met alle hendels binnen handbereik, goed zicht rondom en bovendien relatief comfortabel dankzij de geveerde stoelen. Ook het verwarmings- en ventilatiesysteem was van hoge kwaliteit.

Het was de eerste vrachtwagen met een optionele slaapcabine. In deze cabine bevonden zich twee bedden boven elkaar, waarvan de bovenste opklapbaar was. De DAF 2600 wordt door velen beschouwd als de eerste moderne vrachtwagen en heeft zeker een impuls gegeven aan de opmars van het internationale transport via de weg.

In 1968 werden enkele wijzigingen doorgevoerd: de wagens kregen een F toegevoegd vooraan de typebenaming, de oorspronkelijke honingraat-grille werd vervangen door een grille met drie horizontale lamellen. Aanvankelijk werd de auto geleverd met Leyland-motoren, die geleidelijk door op Leyland gebaseerde eigen ontwerpen werden vervangen. DAF ontwikkelde de DK-motor met 230 pk, de DKA met 250 pk en in 1972 de zwaarste, de DKB met 304 pk.

Tot aan 1974, toen de vrachtwagen werd opgevolgd door de DAF 2800, waren er zo'n 15.000 exemplaren geproduceerd.