Clicky


GroenLinks wil einde aan geheimzinnigheid luchthaven Twente

GroenLinks wil einde aan geheimzinnigheid luchthaven Twente
27-09-2013 09:26 | Algemeen | auteur De Redactie

Donderdag 26 september werd de concessieovereenkomst voor luchthaven Twente getekend. Er doen veel geruchten de ronde over de inhoud van de contracten. GroenLinks wil dat de concessieovereenkomst openbaar gemaakt wordt, inclusief de achterliggende documenten.

Daphne Dertien, fractievoorzitter van GroenLinks in Overijssel, stelt schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten, waarin zij opheldering vraagt over de volgende kwesties:

  • Naast de al vastgestelde vrijstelling van erfpacht voor de eerste 8 jaren is er in de nieuwe concessieovereenkomst ook een vrijstelling geregeld van het betalen van het variabele deel van de erfpacht zolang het passagiersaantal van 750.000 niet is overschreden. Er wordt geen percentage van de winst van de exploitant afgedragen aan ADT (Area Development Twente), zoals in de oorspronkelijke concessieovereenkomst. Hierdoor loopt ADT risico dat ze aanzienlijk minder inkomsten krijgt dan in de eerdere variant van de concessieovereenkomst. Deze verliezen komen voor rekening van provincie Overijssel en de gemeente Enschede.
  • In de concessieovereenkomst is vastgelegd dat ADT gedurende de concessieperiode van 49 jaar blijft voortbestaan. ADT is en blijft een Gemeenschappelijke Regeling van gemeente Enschede en provincie Overijssel ter ontwikkeling van het luchthavengebied, met de bijbehorende bevoegdheden. Zo kan ADT zelf het aantal werknemers bepalen en ook de hoogte van de salarissen zelf vaststellen. De provincie en gemeente zijn verplicht eventuele tekorten aan te vullen.
  • Als er na een half jaar geen duidelijkheid is uit Brussel, en/of er door het Rijk geen luchthavenbesluit is genomen, treedt het concessiecontract niet in werking. Naar het schijnt is het consortium Reggeborgh/Aviapartner gerechtigd deze termijn eindeloos te verlengen totdat alsnog aan deze opschortende voorwaarden is voldaan.
  • Wanneer Brussel niet akkoord gaat met de verleende staatssteun, wordt de concessieovereenkomst ontbonden. Het consortium krijgt dan van ADT een tegemoetkoming in de voorbereidingskosten van maximaal 200.000 euro. Volgens sommigen maakt ADT zichzelf daarmee aansprakelijk en dus ook kwetsbaar voor overige claims van het consortium, bijvoorbeeld op het gebied van imagoschade.
  • Er zijn zorgen dat ADT zich in de concessieovereenkomst vastlegt op een inspanningsverplichting om het bedrijf van dhr. Wessels de aanleg van verbindingswegen in Enschede rondom de luchthaven te gunnen.
  • Een oude overeenkomst tussen dhr Wessels en de gemeente Enschede uit 1998 (Letter of Intent) zou een rol hebben gespeeld bij de totstandkoming van de huidige concessieovereenkomst.

Dertien wil openbaarmaking van de documenten waaruit moet blijken of de onderhandse aanbesteding juridisch gezien wel door de beugel kan. “Veel stukken zijn geheim gehouden, omdat men nog aan het onderhandelen was en er zakelijke belangen in het geding waren. Nu er eenmaal getekend wordt, wordt het tijd voor openbaarmaking. Gebeurt dat niet, dan is het publieke belang in het geding. Volksvertegenwoordigers moeten het handelen van hun bestuurders kunnen controleren. Dat lukt alleen met openbaarmaking. Bovendien kunnen media en burgers dan ook de politici controleren. Dat is ontzettend belangrijk.”