Clicky


Vijftien Schmitz ferrytrailers voor IRF

Vijftien Schmitz ferrytrailers voor IRF
05-09-2013 09:38 | Trailers | auteur De Redactie

Schmitz Cargobull heeft er een nieuwe klant bij, logistiek dienstverlener IRF, dat meerdere vestigingen heeft verspreid over Europa. IRF staat voor International Road Ferry, wat aangeeft dat dit bedrijf veel goederenvervoer verzorgt tussen het Europese vasteland en de Britse eilanden. Onlangs nam IRF vijftien nieuwe Schmitz schuifzeil ferrytrailers in gebruik.

IRF heeft vestigingen in Engeland, Duitsland, Nederland en Polen.  De talrijke klanten van IRF hebben erin geresulteerd dat het bedrijf een trailervloot heeft van circa 375 stuks. "Dat betekent dus dat ze in hun dagelijkse bestaan frequent de veerboot op en af worden getrokken", legt Ger Geurts van IRF uit. "Om die reden werd voor de nu uitgevoerde vervanging gezocht naar een degelijke trailer met topklasse spuitwerk van met name het chassis.  Het zeewater is ongenadig en we willen toch weer een tijdje kunnen doen met de nieuwe trailers", legt Geurts uit.

Veel van deze trailers gaan onbegeleid heen en weer tussen de Britse eilanden en het Europese vasteland. "Dat vereist dat ze extra degelijk zijn, met name aan de achterkant. Het laden en lossen van zulke trailers op de veerboot moet vlot gebeuren en dat vereist een degelijke trailer."

Andere kenmerken van de ferrytrailers die IRF nu in gebruik neemt, is dat ze een iets zwaarder uitgevoerde vloer hebben en dat de achterbumper iets hoger is gemonteerd. "Dat laatste is bedoeld om de hellingshoek schadevrij te kunnen nemen, wanneer de trailer op de boot wordt gezet of er weer af wordt gehaald. Dat we werken met een zwaardere vloer is vanwege de wens met degelijk spul te werken", legt Geurts uit.

De trailers zijn goedgekeurd volgens de strengste ladingzekeringsnormen. "Belangrijk", zegt Geurts, "want we komen veel in Duitsland en daar wordt streng op ladingzekering gecontroleerd. Alle trailers hebben het XL-certificaat van de TÜV."

De nieuwe Schmitz trailers zijn uitgerust met schijfremmen en met de Rotos-assen van Schmitz. Ook dit is een noviteit in het wagenpark van IRF, dat de meeste trailers op een ander  assenmerk heeft staan. "Alles bij elkaar verwachten we met deze aankoop dat deze trailers langer mee gaan dan andere merken die we nu in het wagenpark hebben. We zetten in op een levensduur van vijf tot zes jaar. Maar gegeven de omstandigheden kan het maar zo zijn, dat we wat langer door rijden. Dan moeten we wel op de bouwkwaliteit van onze trailers aan kunnen. Met Schmitz hebben we daar vertrouwen in", aldus Geurts.

Schmitz Cargobull  staat op de Carrosserie Vakdagen Gorinchem op standnr. 180.