Clicky


Fors meer treinen tussen Schiphol en Lelystad

Fors meer treinen tussen Schiphol en Lelystad
28-08-2013 22:46 | Algemeen | auteur De Redactie

(Novum) - Vanaf 2023 kunnen elke tien minuten intercity's en een sprinter tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad rijden. Dit 'spoorboekloos rijden' moet mogelijk worden door een verbetering van de spoorverbinding op dit traject. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) is dat woensdag overeengekomen met regionale overheden en de spoorsector.

Met de nieuwe afspraken kunnen straks tussen Amsterdam en Flevoland geen acht maar zestien treinen per uur rijden. "Reizigers kunnen dan dus echt spoorboekloos gaan rijden", aldus Mansveld, die stelt dat de investeringen ook de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid stimuleren. Door de afspraken kan op de Gooilijn tussen Amsterdam en Hilversum eveneens elke tien minuten een sprinter rijden.

De afspraken zijn een aanvulling op eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt gestoken in de bereikbaarheid van Schiphol, de Amsterdamse Zuidas en Almere. Met de investering om te komen tot zestien treinen per uur is een bedrag gemoeid van in totaal ongeveer vijfhonderd miljoen euro.

Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris al 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het treinbeveiligingssysteem ERTMS en zeventig miljoen euro voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook tweehonderd miljoen euro extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van het spoor bij Weesp.

Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de intercity's en sprinters gemakkelijker passeren, aldus het ministerie van Infrastructuur. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen.

Op dit moment wordt al voor negenhonderd miljoen euro aan maatregelen voor de korte termijn uitgevoerd op het traject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. Het gaat onder meer om een verdubbeling van twee naar vier sporen op de Zuidtak van Amsterdam, zogenoemde keervoorzieningen in Almere en geluidschermen op het traject tussen Hoofddorp en Lelystad.