Clicky


HFM Trailers innoveert verder

HFM Trailers innoveert verder
26-08-2013 15:58 | Trailerbouwers | auteur De Redactie

HFM trailers uit Groningen zorgde in 2010 voor een revolutie met een uiterst flexibel inzetbaar containerchassis. De oplegger was niet alleen inzetbaar voor het vervoer van alle denkbare afmetingen containers, maar ook als link trailer in LZV toepassingen. Inmiddels heeft HFM een aantal opleggers afgeleverd. Het nieuwste model wordt gepresenteerd tijdens de Carrosserie Vakdagen in Gorinchem.

Het eerste prototype van HFM werd door eigenaar Frits Hofma zelf ingezet om ervaringen op te doen met het concept. De innovatieve constructie bleek in de praktijk goed te functioneren, maar al snel werd er een tweede concept trailer geproduceerd. Ook die werd in de praktijk beproefd, en dat leidde in 2012 tot een eerste verkochte oplegger. De publiciteit rondom de eerste HFM trailers en de aanwezigheid op vakbeurzen zorgde voor de nodige belangstelling voor het product.

Tijdens de BedrijfsautoRAI 2012 was HFM zelfs genomineerd voor de Innovation Award van de RAI afdeling Speciale Voertuigen. Dit leidde tot nieuwe orders die inmiddels zijn afgeleverd. De ervaringen met de HFM opleggers zijn zodanig, dat er inmiddels een vervolgorder voor nog drie exemplaren getekend is. De nieuwe oplegger op de foto bij dit persbericht is de eerste van die drie.

Ten opzichte van de eerder afgeleverde HFM containerchassis is het ontwerp op diverse punten aangepast. Met name de gebruiksvriendelijkheid is verder verbeterd door onder meer het aanbrengen van rollers onder de voorste dwarsbalk. Hierdoor hoeft de chauffeur niet meer met losse stalen balken te sjouwen als er van containerpositie gewisseld wordt. Bij de nieuwe generatie is het eenvoudig ontgrendelen van de balk voldoende. De balk kan vervolgens eenvoudig naar de juiste positie gerold worden. Een andere innovatie is de doorontwikkelde klapbalk voor de 2x20Ft positie en het aanbrengen van ergonomische opstapjes tussen as één en twee. Een andere wijziging ten opzichte van eerdere modellen is dat verschillende delen voortaan gegalvaniseerd worden. Hierdoor wordt corrosie voorkomen.

Het unieke van de HFM containerchassis is dat ze inzetbaar zijn als multifunctioneel containerchassis voor alle voorkomende afmetingen, én als link voor B-Double LZV toepassingen. Daarbij kan de oplegger zowel als ‘Link’ als als volgtrailer fungeren. Bij een set van twee HFM opleggers in LZV uitvoering zijn de opleggers dus onderling uitwisselbaar.

De getoonde oplegger is niet geschikt voor 45 ft containers, maar ook dat behoort tot de mogelijkheden. Een groot voordeel van het HFM concept is dat zware 20 ft containers zowel centraal als achterop geplaatst kunnen worden. In de uitvoering die geschikt is voor 45 ft containers bestaat ook de mogelijkheid om bij twee 20 voet containers een zwaar beladen exemplaar achterop te zetten. Door die positie worden problemen met aslasten voorkomen. HFM benadrukt dat het containerchassis ook leverbaar is zonder tweede opleggerschotel. Ook dan blijft een HFM een uniek multifunctioneel containerchassis.

De op dit moment geproduceerde HFM opleggers zijn op klantwens uitgerust met BPW assen met trommelremmen en 385/55R22,5 banden. Met deze bandenmaat blijft de totale hoogte met een HighCube container beperkt tot 4,04 meter. De laatste as is een fusee gestuurde meeloopas die geblokkeerd wordt als er achteruit gereden wordt. SAF of Valx assen met schijfremmen zijn ook leverbaar, net als gesloten zij-afscherming in uitgeschoven toestand.

Het nieuwste multifunctionele HFM containerchassis is tijdens de Carrosserie Vakdagen in Gorinchem te zien op stand nummer 201.