Clicky

 
Transport Online - 96. Varen, varen...

96. Varen, varen...

96. Varen, varen...
16-08-2013 09:48 | Columns | auteur De Redactie

In het dorpje, dat wij onderhand zo goed kennen,  waren tussen 1929 en 1978 twee grote scheepswerven gevestigd, te weten de Gusto (1905-1978) en Wilton Fijenoord (1929-1999). Aldaar bouwde men prachtige schepen en technisch- en pootsgewijs hoogstaande boorplatforms voor opdrachtgevers uit ‘gansch den werelt’. Natuurlijk niet na des vier uren ’s middags: dan ging de fluit en liepen beide werven compleet leeg. Inderdaad: liepen, want hoewel PvdA-leider Joop den Uyl al in 1967 (?) had gezegd dat “...iedereen het recht heeft op een eigen auto...”  was daar in de Schiedamse praktijk nog weinig van te merken.

De honderden werknemers gingen op de fiets, of lopend naar huis. Ik woonde vlakbij WF en zag die massa mannen de aan- (aan het begin van de dag) en afvoerwegen( aan het eind van de dag) vullen. Hadden die allemaal met hun eigen auto naar het werk gegaan... De laatst aankomende had gelijk kunnen keren voor de terugreis.

Helaas moest in 1978 Gusto de poorten sluiten en WF ging over in andere handen en kreeg een andere naam. En weet u wat nu het gekke is? Er zijn hier ik weet niet hoeveel schepen van de hellingen en uit de dokken gekomen, maar ik kan u geen enkele naam noemen. Verdwenen uit mijn, en naar ik aanneem, ons, collectief geheugen. Ooit ben ik met schoolvriend Wim T. tijdens een open dag bij Gusto op een boorschip hopeloos verdwaald, maar zelfs van die schuit weet ik de naam niet meer.

Een en ander borrelde bij mij boven toen ik op deze website het bericht las dat ½ augustus 2013* in de Rotterdamse haven maar liefst vier schepen van megaformaat zouden aanleggen of al liggen. Even rap op een rijtje: twee ertsschepen, zijnde de Vale Rio ( een verfje doet wonderen) en de Berge Stahl (ook wel 'die verdomde berg staal uit Noorwegen' genoemd). Voor dit verhaal verder niet zo interessant, al zou ik beide sloepjes graag eens van dichtbij bekijken.

Het vervolg van het eerdergenoemde rijtje levert de volgende namen op: de containercarrier Maersk Mc-Kinney Moller, officieel de Mærsk Mc-Kinney Møller, maar wie, behalve een Noors schaap, kan zo'n naam nu uitspreken: “Mèèè-rsk”. En tenslotte als laatste, maar zeker niet de minste, voor de niet Nederlands kunnende lezers last but not least: de olietanker Ti Europe. De oplettende kijker(es) ziet het al: er is sprake van containers en vloeistof (olie) en dan gaat mijn brein aan de kook. Het is Cijfertijd!!

Stel, de planner bij mijn eenmanstransportbedrijf, Marcel Heinsbroek Transport Experience, ik noem maar wat, krijgt opdracht om met het complete wagenpark de Mærsk Mc-Kinney Møller leeg te rijden. Geen probleem, ik zeg nooit nee, maar met het vervoeren van de inhoud van dit schip ben ik dan wel een leven bezig. Even ‘óffen’ : óf 6000 ritjes met een LZV, óf 9000 keer opzetten wanneer ik een 40 voets chassis gebruik, óf 18000 twintigvoets opleggertjes bij de trailerverhuur halen. Want zoveel containers kunnen er op deze varende gigant staan: 18000. Dat heet officieel 18000 TEU’s, en één TEU staat voor één twintig voets container.  Ter info: containers bestaan in de maten tien, twintig, dertig, vijfendertig, veertig èn vijfenveertig voet. Plus alle tussenliggende maten. U zult maar laadmeester zijn.

Dan is de Ti Europe makkelijker leeg te halen. Wij laten dezelfde vervoerder voorrijden. De vraag: hoeveel olie heeft de boot bij zich?.. Maar, kijk eens, wie daar aankomt, op de kade? En waarmee dan wel? Neemt de transporteur een tankoplegger mee, zo een die 37500 liter kan laden,  dan zal hij 11200 keer van de kade naar de opslagtank moeten rijden. Besluit de ondernemer om de olie in tankcontainers op te slaan, dat stapelt makkelijk en scheelt de huur van een voorraadtank van veel te veel kubieke meters, dan staan er, bij gebruik van tc’s waar per stuk 31000 liter in kan,  13550 tankcontainers op een inderhaast afgehuurd stukje walkant.

Het antwoord op de vraag: hoeveel olie heeft de Ti Europe bij zich: 420.000 ton = 420.000.000 kilo’s. Als ik het allemaal goed uitgerekend  heb. Het kan een tankauto meer of minder zijn. Want 1liter olie weegt volgens mij geen kilo.

*Da’s niet ‘1 of 2 augustus’, maar ‘half augustus’, ja?...

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,984
Diesel1,608

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions