Clicky


Actie FNV Bondgenoten: Bezuiniging OV Zeeland bedreigt bereikbaarheid Zeeuws-Vlaanderen

Actie FNV Bondgenoten: Bezuiniging OV Zeeland bedreigt bereikbaarheid Zeeuws-Vlaanderen
13-08-2013 17:57 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Marcel van der Voort

TERNEUZEN -  De provincie Zeeland is druk doende met een nieuwe opzet voor het openbaar vervoer vanaf 2015. Uitgangspunt daarbij is een miljoenenbezuiniging van ongeveer 20 procent op het jaarlijkse budget voor het busvervoer. Deze drastische ingreep heeft vergaande gevolgen voor de reizigers, de bewoners, de ondernemers, de studenten en de toeristen in Zeeland. ‘Vooral in Zeeuws-Vlaanderen zal de kaalslag in het openbaar vervoer groot zijn, met grote gevolgen voor de bereikbaarheid’, waarschuwt FNV Bondgenoten.

De vakbond roept daarom álle belanghebbenden op om ervoor te zorgen dat de aanbesteding van het openbaar vervoer niet ten koste gaat van de bereikbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen en de werkgelegenheid. Marlies Peeters, bestuurder FNV Bondgenoten: “Op 15 augustus zal de bond op busstation Terneuzen van 11.00 tot 13.30 uur reizigers informeren en informatie uitdelen. Na afloop gaan we in gesprek met de PvdA. We willen dat de Provincie bij de aanbesteding van het openbaar vervoer veel meer rekening houdt met de werkgelegenheid en de bereikbaarheid.”

Minder bereikbaarheid Zeeuws-Vlaanderen

In de aanbesteding worden lijn 19 (Hulst-Antwerpen-Breda), lijn 50 (Terneuzen-Gent, weekend) en lijn 12 (Oostburg-Maldegem) niet verplicht voorgeschreven. De nieuwe vervoerder mag zelf bepalen of hij deze lijnen wil aanbieden. Aangezien de lijnen niet kostendekkend zijn, zal hoogstwaarschijnlijk geen inschrijver zich hieraan wagen.

Peeters: “De geschrapte buslijnen en de overname van het flexnet betekenen een enorme verschraling van het vervoersaanbod in Zeeuws-Vlaanderen. Hierdoor wordt de regio minder aantrekkelijk als vestigingsplaats voor particulieren en bedrijven, omdat op termijn ook de algemene openbare voorzieningen achter zullen blijven.”

Ook de toeristenindustrie loopt groot risico volgens Peeters. Dit betekent een verdere achteruitgang van de regio. “De 300.000 euro die de provincie jaarlijks beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van het vervoer voor de toeristische sector in heel Zeeland, is voor Zeeuws-Vlaanderen een druppel op de gloeiende plaat.”

Minder werkgelegenheid en meer onzekerheid

Naast de bereikbaarheid vreest de vakbond ook voor de werkgelegenheid. De nieuwe vervoerder wordt ‘opbrengstverantwoordelijk’, dit betekent dat de vervoerder met name geïnteresseerd is in kostendekkende buslijnen. Gedurende de looptijd van de concessie kan de vervoerder buslijnen verwijderen en toevoegen. Peeters: “Dus ook al lijkt het alsof je baanzekerheid hebt, dat kan jaarlijks veranderen.”

Het budget voor het vaste busnet wordt fors verlaagd: van 18,3 miljoen euro naar 4,2 miljoen euro. Er komt een splitsing tussen vast – en flexnet. Daar waar nu bussen rijden met een lage bezettingsgraad wordt het vervoer overgenomen door het flexnet of de ontsluitende lijnen. In het ontsluitende net worden buurtbussen ingezet, gereden door vrijwilligers. Peeters: “Dit betekent verdringing van regulier werk door vrijwilligers.”