Clicky


TLN: Wij steunen vertragingsactie vrachtwagens op A12 niet

TLN: Wij steunen vertragingsactie vrachtwagens op A12 niet
08-08-2013 17:53 | Transport | auteur Marcel van der Voort

ZOETERMEER - "Wij steunen de actie van Actie in de Transport (AidT) absoluut niet. We hebben er niks mee te maken en snappen hun doel niet helemaal", verklaart voorlichter Wijnand van Zanten van Transport en Logistiek (TLN) in Zoetermeer. Hij doelt op de langzaamaanactie op de A12 donderdagmiddag van De Meern naar Nootdorp en weer terug. Hierdoor reed er 8 kilometer verkeer langzaam.

In uitingen van de actievoerders krijgen velen de indruk dat ze namens de hele transportsector actie voeren, maar dat blijkt dus niet waar. "Het gaat om een aantal chauffeurs die dit hebben opgericht en actie voeren. Sommige zaken steunen wij wel, zoals een eerlijke transportmarkt. Maar het gaat om zaken die al op de politieke  agenda staan door de inzet van werkgevers- en werknemersorganisaties."

"Terwijl je alleen zo’n actie moet voeren om juist iets op de agenda te krijgen. Dit bezorgt de transportsector imagoschade", vertelt hij verder.

"Die schade komt als je gaat actie voeren om het actie voeren. Ondertussen zijn er al gesprekken over het sociaal akkoord en bepaalde oneerlijkheden in de transportsector en ook de buitenlandse chauffeur wordt besproken."

Zes vrachtwagens en een bus

“Ik zie in de spiegel allemaal auto's op de snelweg langzaam rijden”, glundert actieleider Joop de Rooij van de AidT. En die chaos bereikt hij met slechts 6 vrachtwagens en 1 bus. Want hoewel uit het aantal van zijn Facebookvrienden blijkt dat er een forse achterban van 11.000 personen is, komt haast niemand opdagen bij deze actie.

“Dat komt door de vakantieperiode. Bovendien willen transportondernemers niet dat hun vrachtwagen wordt gebruikt voor de actie. “

“Het leeft zeker. Ik krijg veel bijval op Facebook ook uit 11 andere landen. En ik verwacht dat er in de toekomst zeker een actie komt met 300 deelnemende vrachtwagens”, zegt hij optimistisch.

Hij wil tot en met Prinsjesdag wekelijks een dergelijke actie houden. En 21 september is er zelfs een landelijke actie. Meerdere vrachtwagens rijden van Utrecht naar Den Haag.

De AidT hield een petitie en vergaarde naar eigen zeggen 1500 handtekeningen. Maar het is er al een tijdje stil over. De Rooij: "Dat komt doordat het doel is bereikt. De cabotage regel is verankerd. Wel zorgen wij dat de politiek gaat handhaven."

Sinds kort is de AidT een echte vereniging. Wat gaan ze doen en wat gebeurt er met het geld dat de leden betalen? De Rooij: "Dat is onder andere voor dit soort acties bedoeld. En wij starten een traumateam. Als een chauffeur bijvoorbeeld buiten zijn schuld iemand doodrijdt kunnen we hem en zijn familie dankzij het lidmaatschapsgeld bijstaan."

Volgens hem zijn er inmiddels een kleine 100 betalende leden.

Op de achtergrond klinkt een sirene. De Rooij: "Nee, dat is niet de politie. Dat komt van een vrachtwagen voor mij."

De belastingbetaler betaalt

“De politie begeleidt de actie niet. Wij zijn wel met 3 eenheden (politiewagens of motoren, red) aanwezig”, laat KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek weten.

“Bij de betrokken gemeentebesturen heeft de AidT de actie aangevraagd en toestemming gekregen. Mits ze geen blokkades veroorzaken, ongehinderd doorgang aan hulpverleners geven, de aanwijzingen van de politie opvolgen. En geen spandoeken aan viaducten hangen. Die kunnen vallen en ongelukken op de snelweg veroorzaken.”

“Het is de derde keer dat ze een actie voeren. Wij beslissen er als politie niet over. Ik zit niet op de stoel van de bestuurder. Wel wordt de politie betrokken bij de informatie.”

“De politie inzet wordt nooit betaald door de actievoerende partij. Wij brengen de kosten niet in rekening”, meldt Zuiderhoek. Dus de belastingbetaler betaalt? Zuiderhoek: “Inderdaad.”

Wat vindt u van de langzaamaan acties? Stuurt u uw reactie naar: redactie@transport-online.nl. Let op: Anonieme reacties worden direct verwijderd. Uw reactie kan voor publicatie gebruikt worden.