Clicky


Eindfase bouw Rail Terminal Chemelot in zicht

Eindfase bouw Rail Terminal Chemelot in zicht
08-08-2013 15:26 | Algemeen | auteur De Redactie

April dit jaar is door de Oostenrijkse terminalbouwer Kunz  begonnen met de bouw van de portaalkraan van de nieuwe Rail Terminal Chemelot (RTC). Inmiddels komt de eindfase van de oplevering in zicht en kunnen reeds in september de eerste containertreinen  worden gelost dan wel geladen.

Initiatiefnemers van de nieuwe spoorterminal zijn Meulenberg Transport, Ewals Intermodal en Haven Antwerpen, die samen verenigd zijn in een joint venture. Aanleiding tot het bouwen van RTC is de behoefte aan een betere spoorontsluiting van deze industriële regio.

Op dit moment worden de containertreinen vanuit Rotterdam nog gelost en geladen op het terrein van Container Terminal Stein (CTS). De spoorlengte op deze terminal is echter beperkt tot circa 400 meter, waardoor de doorgaans langere treinen geknipt moeten worden. Een tijdrovend en inefficiënt proces. Bovendien is CTS niet uitgerust met een portaalkraan voor het spoor. Treinen worden daarom nu nog gelost met een reachstacker.

De nieuwe spoorterminal komt op de zogenoemde Chemelot-site, die grenst aan een bestaand spooremplacement op het terrein van het voormalige DSM. De drie partners zijn al bijna twee jaar met elkaar in gesprek over het project, waarmee Antwerpen zijn spoorverbindingen met het achterland wil verbeteren.

Twee strategische klanten, te weten, SABIC en DSM, hebben reeds toegezegd gebruik te zullen maken van de nieuwe spoorterminal, waardoor er voldoende economisch draagvlak is voor de realisatie van de nieuwe terminal.De doelstelling is om naast de reeds bestaande spoordienst op Rotterdam in september nieuwe shuttles te starten op Italiaanse bestemmingen als Novara en Verona. Deze diensten zullen worden ontwikkeld in samenwerking met respectievelijk Ewals Intermodal en LKW Walter. Als dit allemaal lukt, zal er sprake zijn van een vliegende start.

RTC zal uitgerust worden met 3 opstelsporen van elk 750 meter lengte. De totale capaciteit van de terminal met een portaalkraan is 50.000 TEU/ laadeenheden per jaar. Ingeval van een verhoogd werkaanbod zal investering in een tweede kraan de capaciteit nog eens flink kunnen vergroten. De huidige spoorcapaciteit bij CTS bedraagt max. 20.000 eenheden.

Met de investering van de nieuwe terminal is een bedrag van 15,5 miljoen Euro gemoeid. Een deel hiervan wordt gefinancierd door de gemeente en de provincie.

Met dank aan: Rail Cargo information Netherlands