Clicky


Nieuw offensief Wakker Dier tegen plofkip

Nieuw offensief Wakker Dier tegen plofkip
31-07-2013 10:12 | Binnenland | auteur De Redactie

(Novum) - De afspraken die Albert Heijn en Jumbo met de pluimveesector hebben gemaakt voor het verbeteren van de leefomstandigheden van kippen zijn een wassen neus. Dat stelt stichting Wakker Dier, die een nieuwe campagne is gestart.

Wakker Dier voert sinds begin vorig jaar campagne tegen de plofkippen, die zo snel groeien dat hun welzijn er ernstig onder lijdt. De strijd werd eerder dit jaar op een laag pitje gezet toen de supermarkten een akkoord hadden gesloten over de plofkip.

Het akkoord komt er volgens de stichting op neer dat de dieren iets meer ruimte krijgen en iets meer tijd krijgen om te groeien voor ze worden geslacht. Wakker Dier vindt de afspraken niets voorstellen. De kippen zouden er een smartphone aan ruimte bij krijgen en worden niet na 42 dagen, maar 'pas' na 45 dagen geslacht.

Volgens Wakker Dier is de helft van de plofkippen voor slachting kreupel. De organisatie denkt niet dat de afspraken van de supermarkten ervoor zorgen dat minder kippen kreupel raken en wil klanten van de supermarkten daar met nieuwe tv-spotjes op wijzen. De spotjes zijn vanaf donderdag te zien.

Wakker Dier spreekt bedrijven die plofkip blijven gebruiken of verkopen publiekelijk aan. Volgens de organisatie liggen winkelschappen nog vol met plofkip, ook al hebben veel grote bedrijven plofkip inmiddels in de ban gedaan. De campagne richt zich op Albert Heijn en Jumbo omdat dat de grootste verkopers van plofkip zouden zijn.