Clicky


FNV Bondgenoten verliest kort geding transportbedrijf Van der Aart Drachten

FNV Bondgenoten verliest kort geding transportbedrijf Van der Aart Drachten
24-07-2013 16:11 | Transport | auteur Marcel van der Voort

LEEUWARDEN - FNV Bondgenoten heeft het kort geding tegen transportbedrijf Van der Aart in Drachten verloren. Dat blijkt uit de uitspraak in de rechtbank van Leeuwarden woensdagmiddag.

Van der Aart maakt gebruik van een bijzondere constructie. Chauffeurs in loondienst verhuren een door de chauffeurs gehuurde of gekochte vrachtauto aan hun werkgever. Contractueel is de zaak zo geregeld dat de chauffeurs feitelijk hun eigen loon bij elkaar moeten rijden en de risico’s dragen. FNV Bondgenoten heeft vastgesteld dat de cao via deze constructie niet wordt nageleefd, concurrentie wordt vervalst en gezonde werkgelegenheid wordt verdrongen. Veel chauffeurs worden gouden bergen belooft maar eindigen financieel uitgekleed in de goot.

Enige tijd geleden legde de inspectie Van der Aart een last onder dwangsom op, Van der Aart wist deze voor de rechter succesvol aan te vechten en kreeg uitstel hangende het bestuursrechtelijke vervolgtraject. FNV Bondgenoten heeft geprobeerd in Kort Geding een verbod te krijgen op het toepassen van de constructie. Vandaag wees de rechter de vordering van FNV Bondgenoten af.

Met de vordering in Kort Geding heeft FNV Bondgenoten een weloverwogen risico genomen dat de verbodsvordering zou worden afgewezen. Er is geprobeerd of via deze procedure sneller een verbod gerealiseerd zou kunnen worden in plaats van het vaak langslepende bestuurlijke traject wat Van der Aart heeft met de inspectie en een eventuele procedure met de vergunning verstrekker.

Handelt niet onrechtmatig

De kantonrechter oordeelde dat met het aangedragen bewijs niet onomstotelijk vast is komen te staan dat Van der Aart onrechtmatig handelt. Wel dat de chauffeurs geprikkeld worden om de loonkosten laag te houden. Eerder schreef de zaakwaarnemer van Van der Aart dat er minder loon en meer verhuur prijs werd gerekend omdat loonkosten door de fiscus zwaar belast worden. FNV Bondgenoten gaat de rechter nu dan ook verzoeken om getuigen onder ede te mogen verhoren om zo buiten de papieren werkelijkheid om mensen te laten getuigen over de feitelijke gang van zaken binnen het bedrijf.

Edwin Atema: "In een Kort Gedingprocedure is weinig ruimte voor bewijsvoering, het is vaak een welles nietes spel. Het inbrengen van door Van der Aart vervalste loonstroken heeft in deze procedure dan ook weinig effect gehad. Ook werd er met droge ogen beweerd dat de auto’s niet op het buitenland rijden en dat dit het lage loon zou rechtvaardigen. Op Facebook staan de auto’s van Van der Aart gewoon afgebeeld al rijdend in de alpen, dit lijkt ons toch buitenland.  Als is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel."

"Verder voerde Van der Aart het verweer aan dat het einde van de constructie ook mogelijk het einde van de onderneming zou betekenen. Dit terwijl er tevens wordt beweerd dat de arbeidscontracten en de huurovereenkomsten van de vrachtauto’s geheel los van elkaar staan. Volgens FNV Bondgenoten is dit nu dan ook de kern van de zaak. Van der Aart huurt auto’s van haar werknemers met de prikkel, zo ook oordeelde ook de rechter, om weinig loon uit te betalen."

Edwin Atema: "Bij een normaal bedrijf lijkt het ons raar dat een bedrijf op de fles zou gaan als ze haar auto’s niet van chauffeurs maar gewoon op de markt zou moeten huren. Bij dit bedrijf is de huurprijs echter de vrachtopbrengst minus alle loonkosten inclusief het werkgeversdeel, dit betekent dus dat de chauffeur er zelf baat bij heeft om zo weinig mogelijk uren en dus loon uitbetaald te krijgen. Hoe meer uitbetaalde uren, hoe minder huur. Daarnaast wordt op huurprijs € 400,- per maand in mindering gebracht voor Van der Aart. Het maakt dus niet uit voor welke prijs er gereden wordt, de € 400,- per maand is voor van der Aart gegarandeerd. Er is geen normaal lease of verhuurbedrijf op de wereld die dat afspreekt. Zie hier het doel van de constrcutie."

Van der Aart is blij

Directeur Dick van der Aart van bedoeld transportbedrijf: "Ik ben natuurlijk blij met de uitspraak. Bovendien is het prettig dat de rechter in zijn uitspraak ook inhoudelijk naar de zaak heeft gekeken."

"Ik heb begrepen dat FNV Bondgenoten een bodemprocedure wil gaan starten. Het is de dag van de uitspraak en dan zegt de vakbond natuurlijk niet dat ze het erbij laten zitten", vertelt hij verder.

"Nu ben ik bestuursrechtelijk en civielrechtelijk in het gelijk gesteld, dus ga ik mijn werkwijze niet veranderen."

"Mijn chauffeurs zijn blij met deze afloop. Er is enorm meegeleefd. Voor zo'n 50 personen was het spannend of ze hun baan zouden kunnen houden. Ik betreur het dat het allemaal zo is gelopen de afgelopen periode. Er is nog een bezwaarprocedure. Eerst komt er nog een hoorzitting. Dus ik ga niet de victory kraaien."

"Ik weet niet wat er uit de bezwaarprocedure komt. Dezelfde Inspectie waar ik eerder mee te maken kreeg, gaat ermee aan de slag. Maar ze hebben wel richtlijnen van de rechter gekregen", aldus Van der Aart.

Vakbond moet betalen

Een perswoordvoerder van de rechtbank in Leeuwarden: "De rechter heeft inderdaad de vordering afgewezen. En besloten dat FNV Bondgenoten de proceskosten moet betalen."