Clicky


DNHK verheugd over belangrijke stap voor aanleg derde spoor Betuwelijn

DNHK verheugd over belangrijke stap voor aanleg derde spoor Betuwelijn
24-07-2013 09:42 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in Den Haag is verheugd over de ondertekening van de financieringsovereenkomst voor de aanleg van het derde spoor op het Duitse traject van de Betuwelijn. De drie projectpartners – de Duitse Bondsregering, de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen (NRW) en Deutsche Bahn AG – ondertekenden de overeenkomst vanochtend in Bonn. Bij de ondertekening waren onder andere Hannelore Kraft, de minister president van Noordrijn-Westfalen, Michael Groschek, de verkeersminister van Noordrijn-Westfalen, Peter Ramsauer, de Duitse Bondsminister van verkeer, en Rüdiger Grube, de CEO van Deutsche Bahn, aanwezig.

“De ondertekening van de financieringsovereenkomst geeft aan dat er nu eindelijk schot komt in het proces. Dit is goed nieuws voor de Duitse industrie langs de Rijn en voor de BV Nederland”, zegt Günter Gülker, directeur van de DNHK. “Als alles nu volgens plan verloopt, kan er eind 2014/ begin 2015 daadwerkelijk met de bouwwerkzaamheden worden begonnen.”

De Handelskamer heeft de afgelopen jaren in haar politieke standpunten altijd grote nadruk gelegd op het belang van een snelle aanleg van het derde spoor. Toch leek de financiering hiervan lange tijd niet rond te komen. In december 2012 deed de DNHK daarom samen met de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer Duisburg-Wesel-Kleve (IHK) en het LogistikCluster NRW nog een dringende oproep aan de projectpartners om uiterlijk begin dit jaar met een definitieve financieringsovereenkomst te komen.

Sinds de principeovereenkomst over de bouw van het derde spoor aan Duitse zijde in 1992 werd gesloten is de goederenoverslag in de Rotterdamse haven met 50 procent gestegen. Doordat het tweesporige traject Emmerich-Oberhausen zowel voor goederen- als personenvervoer wordt gebruikt, vormt het op dit moment een bottleneck tussen het Nederlandse gedeelte van de Betuweroute en het Duitse Ruhrgebied. Het traject is dan ook al jaren volledig overbelast. Gezien de verwachte drastische groei van het goederentransport per spoor van en naar de haven van Rotterdam is de uitbreiding van het traject volgens Gülker dan ook van groot belang.