P&O Ferries introduceert grootste ferry op het Kanaal

P&O Ferries introduceert grootste ferry op het Kanaal
25-01-2011 14:01 | Transport | auteur de redactie
ROTTERDAM - Scheepvaartmaatschappij P&O Ferries heeft op haar populaire Kanaalroute Calais-Dover een splinternieuwe ferry in de vaart genomen. De "Spirit of Britain" is de grootste ferry op het Kanaal die van Frankrijk naar Groot-Brittannie vaart. In september krijgt ze versterking van het zusterschip "Spirit of France", die dan haar opwachting maakt. Met de bouw van deze hypermoderne schepen is een bedrag van 360 miljoen euro gemoeid en zij vertegenwoordigen daarmee de grootste investering uit de geschiedenis van P&O Ferries.

Grootste schip op het Kanaal
De grootste en meest revolutionaire ferry ooit op de vaarroute tussen Calais en Dover heeft een capaciteit van maximum 2.000 passagiers en telt drie afzonderlijke voertuigdekken voor bijna vier kilometer voertuigen (na elkaar geparkeerd). Beide schepen zijn speciaal ontworpen voor de route tussen Dover en Calais en hebben een lengte van maar liefst 213 meter, zijn 31 meter breed en hebben een tonnage van 49.000 bruto register ton. Met deze reuzenferry start een nieuw tijdperk van reizen over het Kanaal.

Zijn revolutionaire design, met een uniek ontwerp van de scheepsromp, beperkt de weerstand in het ondiepe water van het Kanaal en zorgt aldus voor een forse brandstofbesparing. P&O Ferries zal dubbel zoveel vracht kunnen vervoeren als vandaag het geval is op één schip, met dezelfde werkingskosten. De maatschappij wordt een stuk milieuvriendelijker en kan daarenboven de ticketprijzen laag houden.

Daarnaast kunnen de schepen op eigen kracht en bij windsnelheden tot 55 knopen in de havens worden gemanoeuvreerd.

Passagiersservice aan boord
Naast de indrukwekkende capaciteit van de nieuwe superferry is ook de service voor ieder type passagier, zowel de zakelijke reiziger, als toerist of vrachtwagenchauffeur geoptimaliseerd. De gasten aan boord hebben vanuit bijna elke plek zicht op zee door de unieke beglazing van plafond tot de vloer. Er zijn verschillende eet- en drinkgelegenheden aan boord.

Dineren kan ofwel in 'The Brasserie', een restaurant met bediening en een uitgebreide kaart van Britse gerechten, ofwel in het selfservice 'International Food Court' met een ruime keuze van kant-en-klare gerechten en warme maaltijden, salades en desserts volgens de Britse, continentale of oosterse keuken.

Vrachtwagenbestuurders worden verwelkomd in de onderste twee voertuigdekken en krijgen een vijfsterrenbehandeling in de 'Routemasters Lounge' met eigen privédouches, restaurant, ontspanningsruimte met verstelbare stoelen en entertainmentsysteem, bovenop een eigen dekruimte in openlucht.

Tot slot kan men overal op het schip via TV-schermen de voortgang van de reis volgen en up to date informatie krijgen over aankomsttijd of bestemming.

Het reusachtige nieuwe schip vaart vijf keer per 24 uur van Calais naar Dover. Een dagretour met personenauto en inzittenden is er al vanaf slechts 26 euro en voor vakantiegangers en zakenreizigers die langer dan een dag naar Engeland reizen is een ticket vanaf 51 euro per enkele reis te boeken.

Helen Deeble, chief executive van P&O Ferries: "We zijn heel blij dit fantastische nieuwe schip te mogen verwelkomen. Het betekent grote vooruitgang qua omvang en kwaliteit van de constructie. Ik ben er absoluut zeker van dat het een fantastische ervaring zal zijn voor alle klanten die de komende jaren met het schip zullen varen."


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,776
Diesel1,478

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden