Onderhandelingen cao beroepsgoederenvervoer gestart

Onderhandelingen cao beroepsgoederenvervoer gestart
25-11-2009 14:03 | Transport Online | auteur Marcel van der Voort
UTRECHT - Op dinsdag 24 november zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer van start gegaan.

Uit ledenraadplegingen van FNV Bondgenoten is naar voren gekomen dat de vakbondsleden vinden dat loon en werkgelegenheid de belangrijkste onderwerpen zijn. Daarnaast moeten nog een aantal andere verbeteringen in de cao worden gerealiseerd.

De belangrijkste punten zijn volgens FNV Bondgenoten:
- Een cao van 1 jaar (1 januari 2010 – 31 december
2010);
- een loonsverhoging per 1 januari 2010 van
1,25%;
- afspraken om werkgelegenheid te houden en
gedwongen werkloosheid te voorkomen; als de
werkgevers hierover geen (goede) afspraken
willen maken stijgt de looneis naar 2%;
- invoering van een reiskostenvergoeding woonwerkverkeer;
- invoering van een vergoeding voor bedrijfshulpverlening
(BHV);
- gelijk werk, gelijk loon voor uitzendkrachten;
- verbetering van vergoedingen voor oproepkrachten.

Daarnaast wil de vakbond graag afspraken maken over het verbeteren van de regelingen voor scholing, overstaan, naleving van de cao, vuil werk, ongevallenverzekering, boardcomputer en urenverantwoordingsstaten.

De volledige cao-voorstellenbrief van FNV Bondgenoten is na te lezen op www.fnvbondgenoten.nl/beroepsgoederenvervoer

Het ministerie van Verkeer & Waterstaat wil de wetgeving over de 48-urige werkweek in maart 2010 invoeren. Dat is een jaar eerder dan verwacht. De Europese Commissie heeft Nederland daartoe gedwongen. FNV Bondgenoten probeert afspraken te maken met de werkgevers en het ministerie.

Ook in de cao wil de vakbond afspraken maken over de invoering van de 48-urige werkweek. Daar zijn enige tijd geleden een aantal bijeenkomsten voor georganiseerd en een enquête over gehouden. Uit de bijeenkomsten en de enquête blijkt volgens de vakbond dat chauffeurs erg aan hun eigen auto hechten. Toch vindt zeventig procent van de chauffeurs het behoud van inkomen nog belangrijker.

Driekwart van de chauffeurs wil meer zekerheid over hun werktijden. Zij vinden dat er afspraken moeten komen over roosters. Tot slot is tweederde van de chauffeurs blij met meer vrije tijd, als dit maar financieel wordt gecompenseerd.

De inzet van FNV Bondgenoten is daarom gericht op behoud van inkomen en op meer zeggenschap over arbeidstijden.

De werkgevers hebben eveneens een wensenlijstje ingediend. Als het aan de werkgevers ligt komt, zo stelt FNV Bondgenoten, er geen loonsverhoging in 2010. Daarnaast willen ook zij afspraken maken over de invoering van de 48-urige werkweek Op donderdag 17 december wordt er verder gesproken.


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden