Clicky


Philips afgestraft op beurs voor winstwaarschuwing

Philips afgestraft op beurs voor winstwaarschuwing
22-06-2011 13:42 | Financieel | auteur de redactie
(Novum/Dow Jones) - Koninklijke Philips Electronics NV wordt op de beurs woensdag hard gestraft voor de winstwaarschuwing die het bedrijf voorbeurs uitstuurde.

Het aandeel noteerde 's ochtends tot 12,1% lager op EUR15,81. Rond 11.30 uur staat het aandeel 11,5% in de min op EUR15,90, terwijl de AEX 0,7% daalt.

Philips waarschuwde voor tegenvallende resultaten bij zijn divisies lighting en consumer lifestyle als gevolg van een zwakke vraag, vooral in West-Europa, en kondigde daarnaast een nieuw kostenbesparingsprogramma aan.

Bij de lichtdivisie zal de winst voor rente, belastingen en amortisatie, ofwel EBITA, in het tweede kwartaal uitkomen rond de EUR85 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder boekte Philips Lighting een EBITA van EUR210 miljoen.

De divisie consumer lifestyle, waar producten worden gemaakt als het Senseo koffiezetapparaat en het Wake-Up Light, zal de EBITA over het tweede kwartaal naar verwachting rond de EUR50 miljoen bedragen, tegen EUR173 miljoen vorig jaar.

De resultaatverwachting voor consumer lifestyle is exclusief de verlieslatende televisie-activiteiten waarvan Philips in april bekendmaakte deze onder te zullen brengen in een joint venture met TPV Technology (0903.HK).

SNS Securities analist Victor Bareno stelt dat Philips' geloofwaardigheid is aangetast door de late winstwaarschuwing en verwacht dat de markt sceptisch zal staan ten aanzien van de update in oktober waarin nieuwe financiële doelen worden bekendgemaakt. Hij overweegt zijn koersdoel van EUR28,50 en buy-advies te verlagen.

Volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen is de waarschuwing geen grote verrassing. "Dit bericht komt op het moment dat veel analisten de taxaties aan het verlagen zijn.". De koersreactie is in zijn ogen dan ook zwaar overdreven. Voor het tweede kwartaal rekent Versteeg op een EBITA van ruim EUR300 miljoen waarmee Philips nog altijd een marge haalt van zo'n 6%. Ook wijst hij op de "ijzersterke" balans. Hij handhaaft zijn koopadvies.

Philips meldt dat lighting last heeft van zwakker dan verwachte marktomstandigheden, vooral in de consumentenmarkt in West-Europa en in de bouw in volwassen markten, wat zich zal vertalen in een "lage, enkelcijferige" vergelijkbare omzetgroei in het tweede kwartaal.

Behalve afgezwakte omzetgroei spreekt Philips ook van druk op de marges, hogere investeringen in innovatie en marketing als factoren die het resultaat van de lichtdivisie drukken.

Bij consumer lifestyle is sprake van voortgaande zwakte in de traditionele consumentenelektronicamarkt, vooral in West-Europa, afnemende licentieinkomsten en kosten in verband met het loswrikken van de tv-activiteiten. De omzet zal daarom naar verwachting met enkele procenten zijn gedaald.

Bij de publicatie van de eerstekwartaalcijfers in april zei de toen net aangetreden chief executive Frans van Houten dat hij geen plannen had om de resterende consumentenelektronica-activiteiten te verkopen.

Philips bestaat uit drie divisies: lighting, consumer lifestyle en healthcare.

Philips presenteert zijn tweedekwartaalcijfers op 18 juli.