Clicky


CNV Vakmensen pleit voor overheidsdwang in veiligheidskwestie OV

CNV Vakmensen pleit voor overheidsdwang in veiligheidskwestie OV
06-12-2012 13:32 | Arbeidsvoorwaarden | auteur de redactie
UTRECHT - "Provinciebesturen en stads(regio)besturen moeten werk maken van veilig openbaar vervoer. Door geld beschikbaar te stellen voor concessiegrens-overstijgend verbeterd toezicht in bus en tram. Doen ze dit niet, dan moet de landelijke overheid maar korten op de zogenoemde brede doeluitkering." CNV Vakmensen legt dit pleidooi vandaag neer bij de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.

Bestuurder Wyb Kusters houdt de commissieleden bij die gelegenheid voor dat een buitengewoon geslaagde proef voor meer veiligheid in het OV dreigt te sneuvelen wegens financieringsmangel. Provincie en stads(regio)besturen aarzelen en of weigeren de kosten voor Verbeterd Toezicht – zo heet de proef - in het OV te dragen. Per januari stopt 'Den Haag' met de voorfinanciering. Minister Schultz van Haegen verlangt van lagere overheden dat zij het stokje overnemen.

Bestuurder Wyb Kusters van CNV Vakmensen vraagt de leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu bij de minister aan te dringen op adequate dwangmiddelen. "Voor een goed openbaar vervoer krijgen de lagere overheden Haags geld, de brede doeluitkering. Die geldstroom zou de minister kunnen afknijpen als overheden hun plicht verzaken. Dit is immers een belang van iedereen? Reizigers, maar ook de chauffeurs, conducteurs en machinisten. Zij allen beleven een veiliger openbaar vervoer. Zoals een lid van ons mij onlangs zei: "Als je alleen al die ploeg toezichthouders bij een halte ziet staan, dan geeft je dat een goed gevoel. Je realiseert je dan dat er echt iets wordt aangepakt. Door mensenhanden; door aanspreekbare collega’s. En niet door anonieme middelen.""

Brandbrief
CNV Vakmensen stuurde in augustus minister Schultz van Haegen al een brandbrief, om daarmee aandacht te vragen voor het dreigende voortijdig einde van de proef met het verbeterd toezicht. Samen met de minister van Binnenlandse zaken werd toen financiering gevonden tot eind 2012. Nu verhuist het project daadwerkelijk naar de portemonnee van provincies en grote steden. En lijkt daardoor een eind van een geslaagd project onafwendbaar. Terwijl onderzoek in de proefregio’s uitwees dat de veiligheid significant toenam.

Kusters: "Met dit project hebben we goud in handen. Voortzetting, uitbreiding en landelijke uitrol van het project 'Verbeterd Toezicht' is niet alleen een zaak van vervoerders en - vooralsnog - onwillige regionale overheden. Vanwege het supraregionale karakter zou de landelijke overheid dwingender sturing moeten nastreven."