Clicky


CNV Vakmensen stuurt minister brandbrief over veilig OV

CNV Vakmensen stuurt minister brandbrief over veilig OV
08-08-2012 10:53 | Arbeidsvoorwaarden | auteur de redactie
De langzaam opgebouwde veiligheid in het openbaar vervoer moet niet teloor gaan nu een landelijke proeftermijn met scherper toezicht afloopt. Omdat regionale overheden pas in 2013 beslissen over financiering gaapt een geldkloof tussen proef en structurele veiligheid in het OV. Per brandbrief roept CNV Vakmensen minister Melanie Schultz van Haegen op in te grijpen en die kloof te dichten, desnoods met een voorschot. En zo een belangwekkende verbetering in het openbaar vervoer in stand te houden.

Het is voor bestuurder Wyb Kusters van CNV Vakmensen zonneklaar dat zichtbare controle in het openbaar vervoer helpt. "De uitkomsten van de proef met verbeterd toezicht in het openbaar vervoer bewijzen het. Maar nu eindigt die proef per 1 september. Bekostiging ervan moet voortaan vanuit de provinciale en lokale overheden komen. Maar dat zal niet eerder dan volgend jaar zijn, op z’n best. De uitvoerders van de proef worden daarom naar huis gestuurd, deze laatste termijn van 2012. Met alle kans dat het gunstig effect in het openbaar vervoer snel wegebt. Voor reizigers en deelnemende vervoersondernemingen geldt dan al snel: van voren af aan beginnen. Dat is vernietiging van inzet en kapitaal."

De proef Verbeterd Toezicht, uitgevoerd bij de samenwerkende vervoersbedrijven Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion, laat zien dat het aantal incidenten in het busvervoer nadrukkelijk is gedaald. In Noord-Brabant, Amsterdam, Zuid-Holland, regio Eindhoven en Almere daalde de overlast in het eerste half jaar van de proef met gemiddeld 16 procent.

"De bovenregionale toezichthouders maakten dat de potentiële daders eieren voor hun geld kozen en echte daders in hun nekvel werden gegrepen", stelt Wyb Kusters tevreden vast. "Dit betekent tegelijk dat de kans op een opbloei aanwezig is zodra de toezichthouders weer uit beeld zijn. Dat willen we niet. En de minister ook niet, lijkt me."

Kusters pleitte dit voorjaar om die reden al voor uitbreiding van het toezicht naar alle vervoersgebieden in Nederland. Volgens hem dreigt voortzetting van het verbeterd toezicht in de knel te komen door 'een agendafout'. "De rijksfinanciering stopt eerder dan dat de provinciale financiering kan beginnen. En daardoor is er grote kans dat het kind met het badwater wordt weggespoeld."

CNV Vakmensen roept de demissionair minister op in te grijpen en randvoorwaarden te scheppen dat betrokken provinciale politici en ov-bestuurders kunnen doorpakken. "Dit succes is zó evident, dat kun je niet naast je neerleggen."