Clicky


Koning Albert II opent snellere toegangsroute tot Brussels Airport

Koning Albert II opent snellere toegangsroute tot Brussels Airport
07-06-2012 20:07 | Buitenland | auteur de redactie
Vandaag opende Koning Albert II van België officieel de nieuwe spoorweginfrastructuur Diabolo. Deze lijn, de L.25N tussen Schaarbeek en Mechelen (richting Antwerpen), verbindt luchthaven Brussels Airport vanaf 10 juni met de belangrijkste assen van het Europese spoornetwerk, zowel vanuit Nederland, als Duitsland en Frankrijk. De luchthaven bevindt zich voortaan in het hart van het Thalys-netwerk.
Daarmee biedt Diabolo aan Thalys en haar reizigers een snellere toegang tot de luchthaven Brussels Airport vanaf Amsterdam, Schiphol en Rotterdam.

Voordelen voor de klanten: meer comfort en stiptheid
Concreet zal Thalys vanaf 10 juni dankzij Diabolo 4 minuten tijd winnen. Voor de Thalys-passagiers zal de tijdswinst op dit ogenblik nog niet voelbaar zijn, maar het comfort zal verbeteren. Met deze vier minuten zal de dienstregeling vlotter en soepeler kunnen verlopen, wat de stiptheid van de Thalys-treinen ten goede komt.

In het station van Antwerpen zullen de treinen langer stilstaan: 3 minuten in plaats van 2. Hierdoor kunnen reizigers die in- of uitstappen met meer gemak plaatsnemen en is er een grotere marge om verscheidene knooppunten beter door te komen (met name in de Noord-Zuidverbinding en op de lijn Brussel-Antwerpen), wat vertragingen tegen gaat.

Thalys International heeft stiptheid steeds zeer belangrijk gevonden en is verheugd over de voltooiing van het Diabolo-project met de opening van de L.25N.

De voordelen voor Thalys International
Het Diabolo-project zorgt voor een rechtstreekse en vlottere spoorverbinding tussen de hoofdstad en
de luchthaven van Brussels Airport via de dubbelsporige lijn Schaarbeek-Mechelen (lijn 25N). Het station van de luchthaven wordt zo geschikt voor "doorgaand" verkeer: de treinen dienen niet meer van rijrichting te veranderen om terug te vertrekken.

De L.25N wordt dubbelsporig, wat leidt tot een vlotter verkeer. Bovendien zal op de L.25N een snelheid tot 160 km/u kunnen worden gehaald, een aanzienlijk hogere snelheid dan wat op de huidige lijn het geval is (L.25).

Het Diabolo-project zorgt voor een betere toegankelijkheid en infrastructuur waarmee Thalys International vertragingen door verlies van treinpaden kan beperken en de stiptheid nog meer kan verhogen. En dat is voor Thalys International zeer belangrijk.

Voor Franck Gervais, ceo van Thalys International, zijn "snelheid en reisgemak de sleutelwoorden voor Thalys, dat van de stiptheid van de treinen en het comfort van de reizigers de belangrijkste prioriteiten maakt. Wij zijn verheugd met de voltooiing van het Diabolo-project. Dit grote project plaatst de luchthaven van Brussels Airport vandaag in het hart van Europa."