Clicky


Helft reizigers ontevreden over op tijd rijden NS

Helft reizigers ontevreden over op tijd rijden NS
07-05-2012 13:55 | Algemeen | auteur de redactie
(Novum) - Meer dan de helft van de reizigers van de Nederlandse Spoorwegen is nog altijd ontevreden over het op tijd rijden van de treinen. Dat blijkt maandag uit een klanttevredenheidsonderzoek over het eerste kwartaal van 2012. Het onderzoek is gehouden in opdracht van de NS, de overheid en consumentenorganisaties.

Van de NS-klanten geeft een minderheid van 49 procent een rapportcijfer 7 of hoger voor punctualiteit. Dit cijfer blijkt licht gestegen ten opzichte van begin vorig jaar. Toen was 44 procent van de deelnemers tevreden over het op tijd rijden.

Het algemeen oordeel over de NS laat een vriendelijker beeld zien: 73 procent van de NS-klanten geeft een rapportcijfer 7 of hoger, een stijging van vier procentpunt ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Ook over de informatie bij ontregelingen zijn reizigers meer tevreden geworden.

Over de klantgerichtheid van het personeel zijn reizigers tegenwoordig minder te spreken. 58 procent van de deelnemers is blij met de aanspreekbaarheid en vriendelijkheid, terwijl dat begin vorig jaar nog zestig procent was.

Directeur NS Reizigers Ingrid Thijssen toont zich tevreden met de eerste resultaten. "Ik ben blij dat het algemeen klantoordeel stijgt, want tevredenheid van onze reizigers is ons hoogste doel". Over de lagere score op de klantvriendelijkheid van het personeel is Thijssen minder tevreden. "Daar gaan we de komende tijd meer aandacht aan besteden".