Clicky


Stakingsdreiging in streekbusvervoer

Stakingsdreiging in streekbusvervoer
19-08-2011 16:27 | Stakingen | auteur de redactie
Werkgevers in het streekbusvervoer - Connexxion, Arriva, Qbuzz, Veolia en Syntus - hebben niet gereageerd op de ultimatieve brief van FNV Bondgenoten, met daarin de eisen voor de nieuwe cao voor het streekbusvervoer (CAO OV). Daarom organiseert de vakbond van 24 augustus tot en met 8 september 41 ledenbijeenkomsten. Als de leden in actie willen komen voor een goede cao, dan ontvangen de werkgevers een ultimatum op maandag 12 september.

Na acht onderhandelingsrondes en diverse gesprekken bieden de werkgevers niet meer dan een loonsverhoging van één procent in 2011. "Dat is niet eens toereikend om de stijgende kosten voor levensonderhoud te dekken", aldus Jan Heilig teamleider personenvervoer bij FNV Bondgenoten.

Naast de looneis van minimaal twee procent willen de werknemers dat er een eind komt aan een verdere uitholling van de cao. Heilig: "Stop met de verslechtering in arbeidsvoorwaarden en met de toenemende inhuur van goedkopere uitzendkrachten, ZZP’ers en onderaannemers. 'Al het OV-werk onder de OV CAO' is het motto."

Ook aan het ondermijnen van de rechten van uitzendkrachten en tijdelijke krachten moet volgens de bond paal en perk worden gesteld.

De laatste jaren lijkt er in het streekbusvervoer geen cao-akkoord meer tot stand te komen zonder conflict; in 2008 leidde dit tot een actietraject dat acht weken lang aanhield. Alleen in 2009 lukte het zonder acties, omdat de vakbond genoegen nam met een heel kleine inkomensverbetering in ruil voor een aantal kwalitatieve afspraken. Saillant detail is dat de werkgevers tot op heden geen van deze kwalitatieve afspraken zijn nagekomen. "De sector verloedert en verhuftert sinds de marktwerking zijn intrede heeft gedaan en daar worden zowel de werknemers als de reizigers de dupe van", aldus Heilig.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het streekbusvervoer startten in november 2010; de nieuwe cao had op 1 januari 2011 moeten ingaan. Na het stellen van het ultimatum krijgen de werkgevers in het streekbusvervoer een week de tijd om in te gaan op de cao-eisen van de werknemers.

De cao Open Vervoer geldt voor ongeveer 13.000 werknemers in het streekbusvervoer. Hiervan is 65 procent lid van FNV Bondgenoten.