TreinTramBus: 600 treinen minder? Dat mag niet en dat kan niet

TreinTramBus: 600 treinen minder? Dat mag niet en dat kan niet
12-07-2011 19:09 | Buitenland | auteur de redactie
Volgens een bericht in La Libre Belgique zou de NMBS de komende jaren 600 treinen minder laten rijden om uit de rode cijfers te komen. Reizigersvereniging TreinTramBus roept de Raad van Bestuur van de NMBS op dit voorstel te verwerpen.

Volgens de krant La Libre Belgique circuleert er een drastisch besparingsvoorstel binnen de NMBS om tegen 2015 uit de rode cijfers te geraken. Onderdeel van dat voorstel is een plan om het dagelijkse treinaanbod de komende jaren met ongeveer 600 treinen te verminderen. Dit staat in schril contrast met de beloftes van de NMBS eerder dit jaar voor een beter aanbod tegen 2014.

Kees Smilde, woordvoerder van TreinTramBus: "Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7 procent. Het is in ieders belang dat deze toename aanhoudt, ook om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Met dit scenario zal de groei tot stilstand komen en komen we in een negatieve spiraal terecht."

Eén van de belangrijkste oorzaken van de problemen ligt bij het goederenvervoer, dat zwaar verlieslatend is. Een oplossing moet dan ook worden gezocht in een sanering van de goederenpoot van de NMBS. Ook bij het reizigersverkeer kan echter nog efficiënter worden gewerkt zonder de reiziger te treffen. De overhead is in vergelijking met andere spoorwegmaatschappijen bijzonder zwaar.

Infrastructuurbeheerder Infrabel rekent aan de NMBS prijzen aan voor het gebruik van de sporen, dat moet zo van Europa. Alleen is de prijs die Infrabel vraagt voor een reizigerstrein veel hoger dan het Europese gemiddelde, terwijl de prijs van een goederentrein lager is dan in de buurlanden. "Dit is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is voor het reizigersvervoer. Een stop in een kleine halte kost bij ons zes keer meer dan in Nederland", zegt Smilde. Wanneer gaat het parlement de kostenstructuur van de NMBS eindelijk eens tot op het bot uitspitten? Zolang daar niets aan gebeurt, blijven bezuinigingen op het aanbod onaanvaardbaar.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden