Clicky


2012 wordt een financieel zwaar jaar voor de zakelijke rijder

2012 wordt een financieel zwaar jaar voor de zakelijke rijder
28-12-2011 16:48 | Algemeen | auteur de redactie
Halverwege 2012 stopt het BPM voordeel op zuinige auto's en worden de normen voor de lage bijtellingcategorieën aangescherpt. Tegelijkertijd berekenen werkgevers steeds vaker autokosten door voor privé kilometers. Tot slot stijgen de boetes en parkeertarieven. 2012 wordt financieel een nog zwaarder jaar voor de zakelijke rijder. VAVDZ is strijdbaar maar heeft met haar 6.000 leden nog niet voldoende massa om echt potten te kunnen breken.

Er zijn in Nederland ongeveer 1 miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld. De Vereniging Auto Van De Zaak becijferde dat de keuze uit auto's met een lage bijtelling met 30% afneemt per 1 juli 2012 en met meer dan 50% per 1 januari 2013. Berijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In praktijk zullen de meeste berijders weer 25% bijtelling gaan betalen.

Tegelijkertijd constateert VAVDZ na het beoordelen van meer dan 100 autoregelingen dat het steeds vaker voorkomt dat werkgevers een eigen bijdrage vragen voor het privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. "Dit is dubbel betalen" aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. "Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever". VAVDZ constateert dat in 2011 meer dan 50% van de autoregelingen tussen werkgever en werknemer flink zijn aangescherpt.

Als de auto van de zaak nog duurder wordt in gebruik, dan zou het theoretisch lonen om in een eigen auto te gaan rijden. Dit wordt echter door veel werkgevers niet mogelijk gemaakt. Naast praktische bezwaren, wordt er in plaats van een vergoeding ter hoogte van het leasetarief meestal slechts de schamele 19 cent per kilometer vergoed. Voor deze kosten kan je niet eens de overheidsbelastingen betalen die rusten op het gebruik van de auto (bron: FD 29-12). VAVDZ bepleit een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd zal er door alle belanghebbende partijen samengewerkt moeten worden om te komen tot een meer flexibele invulling van mobiliteitsbudgetten van werkgevers.

"Het wordt tijd dat er in de volle breedte iets aan gedaan wordt" aldus Huisman. "Wij als vereniging pakken deze handschoen op. Hier hebben wij echter wel steun bij nodig. Wij vragen alle zakelijke rijders om zich te verenigen. Berijders kunnen zich bij ons gratis aanmelden op www.vavdz.nl. Wij willen kracht genereren en draagvlak organiseren voor onze gesprekken met werkgevers en onze lobby in Den Haag."