Clicky


NS wijt vieze treinen aan personeelstekorten

NS wijt vieze treinen aan personeelstekorten
10-01-2024 14:20 | Bedrijfsnieuws | auteur ANP

UTRECHT - [update 17:30 uur] Personeelstekorten leiden tot vieze NS-treinen, zowel aan de binnen- als buitenkant. Door een gebrek aan NS-personeel en tekorten in de schoonmaakbranche is het moeilijk om treinen volledig schoon te maken, zegt een woordvoerder van de NS.

Treinen moeten idealiter iedere twee weken aan de buitenkant met zeep gewassen worden en eens in de zestig dagen een "extra stevige reinigingsbeurt" krijgen. Maar door personeelstekort bij NS lukt dat niet altijd. "Het is echt een dilemma. We willen niets liever dan dat al onze treinen schoon rondrijden, het is immers ons visitekaartje."

Ook de binnenkant van de treinen is minder schoon dan de NS zou willen, geeft de woordvoerder toe. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de schoonmaak van NS-treinen heeft te maken met personeelskrapte. Volgens NS wordt het werk nu gedaan door bijna duizend schoonmakers, 10 procent minder dan benodigd. "We moeten deze mensen daarom inzetten waar ze het meest nodig zijn."

Het streven is elke trein eens in de 24 uur schoon te maken door het legen van prullenbakken, opruimen van rommel en schoonmaken van toiletten. "Maar dat lukt niet altijd", zegt de woordvoerder. Vloeren, ramen en stoelen krijgen eens per week een poetsbeurt en de hele trein wordt iedere paar maanden grondig gereinigd.

De NS kijkt naar manieren om treinen sneller en effectiever schoon te kunnen maken. Zo hebben de nieuwere treinen afvalbakken op de balkons in plaats van naast de stoelen. Deze bakken zijn groter en het kost minder tijd ze te legen. Ook roept de NS reizigers op mee te helpen door hun plek en het toilet na gebruik netjes achter te laten en afval mee te nemen als de prullenbakjes vol zijn.

Een extra schoonmaakbedrijf inhuren is voor de NS geen optie, mede omdat het gespecialiseerd werk is en het huidige bedrijf via een aanbesteding is geselecteerd.

Vebego, het door de NS ingehuurde schoonmaakbedrijf, erkent dat het kampt met personeelstekort en het werk met minder mensen moet doen. Samen met de NS zijn ze "al langer in gesprek" over manieren om de krapte te lijf te gaan. Zo maken schoonmakers niet alleen 's avonds en in de nacht treinen schoon, maar ook overdag. Ook reizen schoonmaakteams op bepaalde trajecten mee. "Dat geeft meer ruimte voor ons personeel en we kunnen meldingen van reizigers over viezigheid sneller afhandelen", zegt een woordvoerder.