Clicky


Derde en tiende plaats in proloog stemt tot tevredenheid teams Eurol Rally Sport

Derde en tiende plaats in proloog stemt tot tevredenheid teams Eurol Rally Sport
05-01-2024 17:09 | Etappes | auteur Redactie

ALULA - Mitchel en Martin van den Brink hebben de proloog van de Dakar Rally volgens plan afgewerkt. De derde en tiende plaats stemde tot tevredenheid in het Harskampse rallyteam. "We zijn zeker tevreden. Dit is een prima uitgangspositie voor morgen."

Janus van Kasteren won de openingsdans. De titelverdediger raffelde de 27 kilometer af in 19 minuten en 34 seconden. Ales Loprais werd tweede op 16 seconden. Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol gaven 45 tellen toe op Van Kasteren.

Martin van den Brink, Jan van der Vaet en Richard Mouw eindigden als tiende op 2 minuten en 33 seconden. De equipes van Eurol Rally Sport toonden zich tevreden na het officiële begin van de Dakar Rally in Saudi-Arabië.

De proloog telde, naast een verbindingsroute van 130 kilometer, slechts 27 kilometer. De dans om de seconden stond in het teken van ‘gepaste voorzichtigheid’. "Er is niet veel te winnen, maar wel veel te verliezen", zo verklaarden Mitchel en Martin vooraf. De rijders van Eurol Rally Sport wilden zonder risico toch redelijk snel zijn. De uitslag van de proloog bepaalt namelijk de startvolgorde voor de eerste etappe.

Hard werken

Mitchel van den Brink klonk opgetogen na het eerste serieuze rondje in de Dakar Rally 2024. "De kop is eraf. We hebben een mooi rondje gereden. De proef was afwisselend met veel zand en hoogteverschillen."

Voor de 21-jarige coureur was het overigens wel hard werken in de cabine van de Iveco Powerstar. "Halverwege viel de stuurbekrachtiging weg. We moesten wel hard werken op bepaalde stukken. Vooral waar we scherpe bochten moesten nemen was het wel zwaar zonder stuurbekrachtiging. Gelukkig was het maar een korte proef. De truck is verder heel goed."

Ook de samenwerking in de cabine was volgens Mitchel ‘van hoog niveau’. "Jarno heeft perfect werk geleverd door de bandenspanning op het juiste moment aan te passen. Voor Moi was het natuurlijk geen hele lastige opgave om vandaag te navigeren. Maar ook dat ging verder perfect. Ik ben heel content en kijk uit naar morgen. In het bivak zullen de monteurs de stuurpomp vervangen en de banden wisselen en dan zijn we klaar voor het echte werk."

Harde werkers

De serviceploeg van Eurol Rally Sport kan in het bivak ook aan de slag met de Iveco T-Way van Martin. "We hadden een probleem met het bandenaflaatsysteem. Daardoor kon Richard in het zware zand niet de juiste bandenspanning aan één kant regelen. We moesten hard werken. Maar voor ons is dat geen probleem. We hebben drie harde werkers in de cabine. Het probleem met het aflaatsysteem lossen de mannen vanavond wel op."

De klassering stemde Van den Brink senior tevreden. "Het was voor mij vooral even wennen omdat we nu weer moeten schakelen. Ik denk dat de automaten vandaag ook in het voordeel waren. Maar we hebben niets te klagen. We starten morgen als tiende en in de buurt van Mitchel. Dat was het doel en daar zijn we blij mee.

‘Moeilijk en uitdagend’

De eerste etappe gaat zaterdag van Alula naar Henikayah. Naast de 127 kilometer naar en van de proef naar het bivak telt de special 414 kilometer. Het gevarieerde terrein rond vulkanen en rotsgebieden is volgens de organisatie ‘moeilijk en uitdagend genoeg’ om al in de eerste etappe duidelijke verschillen te veroorzaken.’

Mitchel start als derde achter Van Kasteren en Ales Loprais. "Dat is een prima uitgangspositie voor ons. Ik verwacht dat Janus en Loprais gaan aanvallen. Wij willen zonder gekke dingen te doen proberen te volgen."

Martin begint achter de Litouwer Paskevicus aan de eerste serieuze proef van de Dakar Rally 2024.