Clicky


Lelylijn opgenomen in akkoord over Europees spoornetwerk

Lelylijn opgenomen in akkoord over Europees spoornetwerk
19-12-2023 12:22 | Algemeen | auteur ANP

BRUSSEL - De Lelylijn is opgenomen in een akkoord tussen de lidstaten en het Europees Parlement over trans-Europese treinverbindingen (TEN-T). Dat betekent dat de lijn voor de EU op een lijst komt met belangrijke spoorverbindingen. De EU wil graag dat de Lelylijn in uiterlijk 2050 is gerealiseerd.

De Friese gedeputeerde en voorzitter van de Noordelijke samenwerking Mobiliteit Matthijs de Vries (ChristenUnie) is blij met het akkoord. "De aanleg van de Lelylijn is in het belang van de ontwikkeling van een sterk en duurzaam Europees spoornetwerk. De kans is reëel dat over een aantal jaar de Lelylijn wordt opgewaardeerd naar het uitgebreide kernnetwerk, waardoor de Lelylijn onderdeel zal uitmaken van het Europese HSL-netwerk."

Op de trajecten moet minimaal 160 kilometer per uur gereden kunnen worden. De Lelylijn moet de Randstad gaan verbinden met Noord-Flevoland, Friesland en Groningen. Het precieze traject is nog niet bekend, maar de kans is groot dat de spoorlijn via Emmeloord, Joure en Drachten naar Groningen zal rijden.

In 2024 moet een zogeheten startbeslissing worden genomen over de Lelylijn, dat betekent dat er een verkenning wordt uitgevoerd in het gebied. Daarvoor moet de financiering nog worden geregeld tijdens de formatie, volgens De Vries. NSC, BBB en VVD hadden de Lelylijn wel opgenomen in het verkiezingsprogramma.

De Lelylijn is al jaren onderwerp van gesprek. Eerst was de provincie Groningen nog tegen, maar nu zijn de drie voornaamste provincies, Friesland, Flevoland en Groningen, voorstander van het project. De beslissing wordt genomen door de regering. Momenteel wordt nog onderzoek gedaan naar de mogelijke tracés. De Lelylijn moet onder meer zorgen voor een snellere verbinding tussen het noorden en het westen.

Begin 2024 wordt gestemd over het Europese akkoord, maar de Europese Commissie en het Europees Parlement melden het al. Binnen het akkoord is afgesproken dat er langs de spoorlijnen grote parkeerplaatsen moeten komen. Verder is afgesproken dat de spoorverbindingen naar Belarus en Rusland worden verminderd en dat er meer treinen naar Oekraïne en Moldavië moeten rijden. Andere belangrijke verbindingen zijn tussen Lissabon en Madrid en tussen Helsinki en Warschau.