Clicky


Bij vier tunnels mogelijk risico op bezwijken fundering

Bij vier tunnels mogelijk risico op bezwijken fundering
18-12-2023 20:24 | Weer en Verkeer | auteur ANP

DEN HAAG - Bij vier tunnels bestaat er mogelijk een risico dat de fundering bezwijkt zoals eerder gebeurde bij de Prinses Margriettunnel in de snelweg A7 tussen Sneek en Joure. Wel is de kans klein dat dit gebeurt, schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

Het gaat om de Heinenoordtunnel, de tunnelbak in het Kleinpolderplein bij Rotterdam, de Taxandriatunnel bij Den Bosch en de Vollenhoventunnel, onderdoorgang bij Zeist. Zij hebben hetzelfde type voorspanstaven in de trekpalen als die zijn gebruikt in de Prinses Margriettunnel.

Rijkswaterstaat heeft maatregelen genomen om de risico's bij de vier tunnels te beheersen. Er komt onder meer een monitoringssysteem om een vroegtijdig falen van de fundering te herkennen en het uitvoeren van een risicoanalyse van het ontwerp en de fundering. Daarna zal worden gekeken wat er verder met de tunnels moet gebeuren zoals mogelijk funderingsherstel. Medio volgend jaar moet daar meer duidelijkheid over komen.

Er zijn nog twee tunnels die een vergelijkbare constructie hebben als de Prinses Margriettunnel, maar die niet in beheer zijn bij Rijkswaterstaat. Het gaat om de Hemspoortunnel die wordt beheerd door ProRail, en de Kiltunnel van het Wegschap Dordtse Kil. Die laatste wordt meegenomen in het monitorings- en onderzoekstraject van Rijkswaterstaat.

Het wegdek van de Prinses Margriettunnel kwam vorig jaar december omhoog waarna de weg werd afgesloten. De voorspanstaven van de paalfundering zijn toen zeer waarschijnlijk gebroken als gevolg van corrosie. De staalsoort die was gebruikt voldeed niet. Die wordt al vanaf de jaren negentig niet meer gebruikt in dit soort tunnelconstructies. Drie van de vier tunnels waar maatregelen worden genomen, zijn geopend in de jaren zestig en de vierde in 1970.