Clicky


Weg vrij voor betere rij- en rusttijden voor touringcarchauffeurs

Weg vrij voor betere rij- en rusttijden voor touringcarchauffeurs
12-12-2023 16:27 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

DEN HAAG - Het Europees Parlement (EP) zette vandaag het licht op groen voor het aanpassen van de rij- en rusttijdenverordening. Daarmee is het nu vrijwel zeker dat er meer specifieke bepalingen voor touringcarchauffeurs komen in de Europese regels.

Carlo Cahn, secretaris van Busvervoer Nederland en directeur van koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer hierover: "Dit is ontzettend goed nieuws. Al jaren strijden de touringcarondernemers tegen het feit dat buschauffeurs hetzelfde behandeld worden als vrachtwagenchauffeurs. In onze branche gaat het helemaal niet om zoveel mogelijk te rijden, maar juist om kunnen rijden en pauzeren wanneer de klant dat wil. Hopelijk komt hiermee een einde aan de gekke situatie dat voor het vervoeren van een stalen balk en voor het vervoeren van personen precies dezelfde rijtijden gelden."

Met het standpunt reageert het EP net als de Raad van Ministers op de eerdere voorstellen van de Europese Commissie (EC). Die stelt onder andere voor om de pauzeregeling flexibeler te maken en het mogelijk te maken om enkele malen per reis de dagelijks rust een uur op te schuiven (in combinatie met een beperkter aantal rij-uren op de desbetreffende dag). Deze voorstellen zorgen ervoor dat de klant centraler komt te staan in de rij- en rusttijdenwetgeving zonder dat de veiligheid in het geding komt. Klanten kunnen straks na het diner of een theatervoorstelling gewoon opgehaald worden door de bus, zonder dat de chauffeur in de knoei komt met zijn dagelijkse werktijd.

Nu maar één uitzondering, straks meerdere

Op dit moment kent de Europese Verordening voor rij- en rusttijden slechts één uitzondering voor touringcarchauffeurs. Deze zogenaamde twaalfdagenregeling maakt het mogelijk om tijdens een reis van twaalf dagen één keer de wekelijkse rust te verkorten naar één dag (normaal in een dergelijke periode is een rust van ongeveer twee dagen) en deze later de compenseren, zodat er meer bestemmingen in een rondreis kunnen worden aangedaan. Omdat deze regeling alleen geldt voor internationaal vervoer en ook slechts met dezelfde groep passagiers wordt de 12-dagenregeling in Nederland nooit toegepast. Deze regel wordt in de toekomst waarschijnlijk ook toepasbaar in nationale ritten.

Carlo Cahn daarover: "Dat is mooi voor onze buitenlandse collega’s, maar wij hebben er als Nederlandse branche niet veel aan. Twaalfdaagse rondritten met één groep en alleen in Nederland komen niet voor. Liever hadden we gezien dat de beperking tot één groep was losgelaten. Dat zou in het hoogseizoen meer flexibiliteit hebben gegeven, maar wederom zonder dat de chauffeur er meer uren voor hoeft te gaan rijden."

Antiek document

Bij de wijzigingsvoorstellen zit ook een voorstel om het groene reisblad te digitaliseren. Het groene reisblad is een controledocument waar onder andere op vermeld staat om wat voor soort vervoer het gaat, bijvoorbeeld een meerdaagse rondreis in Italië, een schoolreis naar Duisburg of een pendel naar de wintersport. Dit document moet bij internationale reizen verplicht op papier meegenomen worden in de bus.

Carlo Cahn hierover: "Afschaffing van het papieren reisblad zou misschien nog wel het mooiste cadeau zijn zo vlak voor de feestdagen. Overal is tegenwoordig een digitale oplossing voor, maar touringcarondernemers worden nog altijd gedwongen hun chauffeurs te laten zeulen met paperassen. Een antieke situatie. Het is goed dat voorgesteld wordt dit document voortaan beschikbaar te maken in een centrale Europese database. Dan hoeft een bedrijf alleen nog maar de gegevens te uploaden. Het scheelt bovendien vervelende controles langs de weg omdat inspecteurs straks digitaal kunnen inzien wat voor soort vervoer een busbedrijf aan het uitvoeren is."